عمر رایان/قصه‌گویی و تخیل

51

قصه‌گویی و تخیل

عمر رایان (Omar Rayyan) در 1968 در اردن متولد شد، اما به قولی «در همه جا بزرگ شد» و سرانجام به مدرسه طراحی رود آیلند آمریكا رفت. بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در سال 1990 ، کارهای او در نمایشگاهی در مارتا وینیارد (Marthas Vineyard) ماساچوست پذیرفته شد. او و همسرش پس از تحویل کار و برگزاری نمایشگاه، همان‌جا ماندگار شدند.پس از آن، آثار عمر رایان در گالری‌ها، همایش‌ها و وب‌سایت‌های بسیاری به نمایش درآمد. او در زمینه تصویرگری ادبیات، بازی، طراحی کانسپت برای فیلم‌های سینمایی همچون نارنیا، شیر، جادوگر و کمد لباس کار کرده است.

بسیاری از آثار عمر بر اساس زیبایی‌شناسی نقاشان بزرگ رنسانس و مکتب رمانتیک شکل گرفته است

رایان بسیاری از تصمیم‌های خود در مورد شیوه کاری، مسیر شغلی و غیره را به الهام و تاثیرپذیری از همسرش نسبت می‌دهد؛ همسرش، شیلا، هنرمند سرامیک است که علاقه زیادی به هیولاها نیز دارد.
بسیاری از آثار عمر که اغلب با آبرنگ و رنگ روغن کار شده‌اند، بر اساس زیبایی‌شناسی نقاشان بزرگ رنسانس و همچنین مکتب رمانتیک و همچنین محیط اطراف خانه‌اش در جزیره شکل گرفته است.

طبیعت و حیوانات هسته اصلی کار او را تشکیل داده و داستانی جادویی و فانتزی را روایت می‌کنند که هم کنجکاوی برانگیز و هم دوست داشتنی است.
او می‌گوید: «من تمایل دارم با کارهای هنری خود قصه بگویم و به داستان‌های قدیمی علاقه دارم، چون داستان‌های فرعی و دنیای رنگارنگ آن‌ها است که در خود زبان شاعرانه و استعاری دارند و منظره‌ای غنی برای تصویرسازی به من می‌بخشند.»

«مخاطب می‌تواند بخش بزرگی از روند ساختن تصویر باشد تا در جایی که لازم می‌داند داستان را به پایان برساند، این چیزی است که در زیبایی‌شناسی معاصر ما وجود ندارد.»

در همین راستا در مورد رابطه مخاطبان با کارهایش می‌گوید: «مخاطب می‌تواند بخش بزرگی از روند ساختن تصویر باشد تا در جایی که لازم می‌داند داستان را به پایان برساند، این چیزی است که در زیبایی‌شناسی معاصر ما وجود ندارد، آن‌ها اطلاعات زیادی به ما می‌دهند بدون آن‌که اجازه دهند تا خودمان تصویر را کامل کنیم، من فکر می‌کنم کار هنرمند این است که جلو برود و تخیل را برانگیزاند.»

او در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه چسلی برای «اژدها و بلبل» شد که برای یک مجموعه‌دار خلق کرده بود. او همچنین تصویرگر جلد مجموعه 2009 «آیینه‌های جادویی» است که نامزد دریافت جایزه چسلی بخش جلد کتاب انجمن داستان علمی – تخیلی و هنرمندان فانتزی در سال 2010 شد. او با ناشران بسیاری از جمله Simon & Schuster ، Random House و Hyperion / Disney همکاری کرده است.

#بام_تصویرسازی‌

دبیر: سمیه علیپو

برای ورود به صفحه پینترستِ پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.