هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

دوره آنلاین| هنر دوران روشنگری؛ تقابل خرد و تخیلتوسط : در:


‎موسسه هنری سکو با همکاری دانشکده بین المللی ابن سینا گرجستان برگزار می‌کند

دوره ۸ جلسه ای
‎شنبه ها از ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰
‎با زروان روحبخشان

‎🔴همراه با ارائه مدرک معتبر از دانشکده بین المللی ابن سینا گرجستان🔴

‎میلان کوندرا می‌‌گوید: «نخستین گام برای از میان برداشتن یک ملت پاک کردن حافظه آن است. باید کتاب‌ها فرهنگ و تاریخش را از میان برد. بعد باید کسی را واداشت که کتاب تازه‌ای بنویسد، فرهنگ تازه‌ای جعل کند و بسازد، تاریخ تازه‌ای اختراع کند. کوتاه زمانی بعد ملت آنچه را که بوده فراموش خواهند کرد. دنیای اطراف نیز همه چیز را به‌راحتی و با سرعت بیشتری فراموش می‌کند.»
‎از آنجا که آگاهی از روند تکوین و تبیین هنر گذشته، موجب ادراک بهتر هنر امروز می‌شود، بنا داریم با تامل و تحليل چرايی‌ها وچگونگی‌های تحولات هنر در سیر تاریخ و تحلیل نسبت آن با وضعیت اجتماعی، رويكردهای عمده تاريخ هنر را بررسی كنيم. شناخت و تحلیل الگوها و نظام تصویری مدرن، خاصه در قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، هدف عمده این دوره است. در این راستا نئوکلاسیسیسم، رمانتیسم موضوع بحث خواهد بود؛ مطالعه زمینه‌های پیدایش و رویکرد خردگرایانه هنر نئوکلاسیک و تاثیرات آن بر هنر تا اواخر قرن هجدهم و در مقابل اصالت تخیل در هنر رمانتیک محورهای اصلی بحث ما خواهد بود.

‎سرفصل

‎1- مرور آموزه‌های اصلی رنسانس: اومانیسم، ژرفانمایی و ایدئالیسم عینی
‎2- مرور آموزه‌های اصلی باروک: آیینه طبیعت، قدرت، شکوه و زوال
‎3- تحقق مدرنیته: روشنگری و خردگرایی
‎4- اصول نئوکلاسیک: خرد، وحدت، حقیقت و زیبایی
‎5- هنر نئوکلاسیک: از ادبیات و موسیقی تا نقاشی و مجسمه
‎6- اصول رمانتیک: تخیل و امر والا
‎7- هنر رمانتیک: از ادبیات و موسیقی تا نقاشی و مجسمه
‎8- جمع‌بندی: انقلاب، پیوندها و گسست‌ها
______________________________
‎برای ثبت نام و رزرو دوره با شماره های زیر تماس بگیرید:
۰۲۱۲۲۲۷۱۹۵۷
۰۹۱۰۸۳۴۷۶۴۲

اخبارویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.