هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

معرفی هنرمند/ فرانک استلا(frank-stella)توسط : در:


فرانک استلا ( Frank Stella‎) زادهٔ ۱۲ مه ۱۹۳۶ نقاش و مجسمه‌ساز اهل مالدن آمریکا است.

در دانشگاه Princeton تحصیل کرد و در سال ۱۹۵۸ به نیویورک رفت. در نیویورک مشغول به‌کار شد و در سال ۱۹۷۰، جوان‌ترین هنرمندی شد که در موزه هنر‌های مدرن نیویورک، نمایشگاه خصوصی برگزار کرد. او امروزه در استودیوی خودش در نیویورک کار می‌کند و آثارش در بسیاری از موزه‌های مختلف نگهداری می‌شوند.

این هنرمند آمریکایی به استفاده از الگو‌ها و اشکال هندسی در نقاشی و مجسمه‌هایش شهرت داشته و یکی از تاثیرگذار‌ترین هنرمندان زنده آمریکایی است. وی در آثارش از ویژگی‌های رنگ، شکل و ترکیبشان برای خلق آثارش استفاده می‌کند.

او از چهره‌های مهم مینیمالیسم و نقاشی انتزاعی است؛ مکتبی مدرن که در سال‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی در برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی شکل گرفت.

نقاشی انتزاعی را با بارنت نیومَن بنیان گذاشت که در حقیقت ظهور شکل تازه‌ای از کلاسیسم انتزاعی بود. هنرمندان این مکتب مدرن هنری با رنگ‌‌گذاری در سطوح تخت یا آغشتن بوم با رنگ‌ رقیق به نحوی که نشان‌ آن محو شود، از هر گونه اثر دست و قلم نقاش پرهیز می‌کنند. آن‌ها بیشتر به ارزش ذاتیِ رنگ علاقه دارند.

فرانک استلا، هم نقاش و هم تئوریسین نقاشی

فرانک استلا در سال ۱۹۸۶ مجموعه‌ نظریاتش را در کتابی با عنوان «فضای کار» منتشر کرد. استلا از نسل دوم نقاشان انتزاعی در آمریکا بود که نقاشی و حجم‌سازی را با هم در‌آمیخت.

او برنده جوایزی همچون نشان ملی هنر شده است.
برخی آاثار نقاشی:
برخی آثار مجسمه:

ساخت سازه‌های حجمی با مصالح مختلف و با استفاده از رنگ‌های خالص شفاف و روشن از جمله‌ی نوآوری‌های این هنرمند است.

منبع: MOMA gallery

اخبارهنرمندانویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.