هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

ایکو تاناکا /خلوص شرق دورتوسط : در:


خلوص شرق دور

اشکال ملموس و ساده، عامل اصلی بیان معنا در آثار تاناکا است؛ اشکالی با خطوط محیطی مشخص که با دقت در ترکیب‌بندی به‌کار گرفته شده و هویت می‌یابند؛ هویتی برآمده از کمینه‌گرایی در تفکر شرق دور.
ایکو تاناکا (Ikko Tanaka) در 1930 در نارای ژاپن متولد شد. سال 1951 از دانشکده هنرهای زیبای کیوتو فارغ التحصیل شد و کار خود را در زمینه طراحی پارچه آغاز کرد. سپس به مدت شش سال، به عنوان طراح گرافیک، در روزنامه اوزاکا مشغول به کار بود. بعدها، در 1963، استودیوی خود را تاسیس کرد.

تاناکا در اوایل کار تحت تاثیر یوشیو هایاکاوا (Yoshio Hayakawa) بود و آثار اولیه‌اش شباهت زیادی به کارهای وی دارد. بعدها به‌ واسطه کار در روزنامه و آشنایی با بسیاری از بزرگان هنر و فرهنگ و طراحان مطرح دنیا، تحت تاثیر مکتب باهاوس قرار گرفت. سادگی هندسی و رنگ‌های درخشان این مکتب را در بسیاری از آثار تاناکا می‌توان دید. از سوی دیگر او شیفته سنت و فرهنگ ژاپن بود و رد پای خوشنویسی، ماسک، لباس و نمایش‌های ژاپنی در آثار وی مشهود است.

رنگ در آثار تاناکا علاوه بر تجسم، نقش گردش چشم را به‌خوبی اجرا، و چشم ناظر را وادار به سیر در ابعاد اثر می‌کند

او از پیوند شکل و زمینه در خلق پوسترهایش به گونه‌ای استفاده کرده که به سختی می‌توان مرزی میان این دو متصور شد؛ جایگاه شکل و زمینه مدام در ذهن مخاطب جابه‌جا می‌شود و سبب تعمق بیشتر بیننده در کادر می‌شود. چهره‌هایی با سطوح هندسی و خلاصه و رنگ‌هایی که با خلوص هر چه تمام‌تر همان مسیری اشکال را دنبال می‌کنند. رنگ در آثار وی علاوه بر تجسم، نقش گردش چشم را به‌خوبی اجرا، و چشم ناظر را وادار به سیر در ابعاد اثر می‌کند. او اغلب از اطراف پوسترهایش برای چیدمان نوشتار، بهره گرفته است؛ واژه‌ها و جملات را در تراز با فضای مثبت و منفی عناصر کادر، در جهت‌های عمودی و افقی به گونه‌ای جای داده که خود سطحی در جناس با سطوح دیگر ایجاد کرده‌اند.

از تاناکا به عنوان معمار گرافیک ژاپن یاد می‌کنند. نام او در کنار کیوشی آوازو، میتسو کاتسویی و شیجئو فوکودا، به عنوان پیشگامان طراحی پوستر مکتب ژاپن قرار دارد. آثار او بر بسیاری از هنرمندان تاثیر گذاشته است؛ یکی از مجموعه‌های مشهور ایسِی میاکه، طراح لباس ژاپنی، با الهام از کار ایکو تاناکا طراحی و اجرا شده است. وی در سال 2003 درگذشت.

#بام_گرافیک
دبیر: اونیش امین الهی
نویسنده: حامد کاظمی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام


این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

مجله آنلاینویژه

حامد کاظمیAuthor posts

دبیر بام گرافیک: اونیش امین الهی نویسنده: حامد کاظمی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.