ایکو تاناکا /خلوص شرق دور

296

خلوص شرق دور

اشکال ملموس و ساده، عامل اصلی بیان معنا در آثار تاناکا است؛ اشکالی با خطوط محیطی مشخص که با دقت در ترکیب‌بندی به‌کار گرفته شده و هویت می‌یابند؛ هویتی برآمده از کمینه‌گرایی در تفکر شرق دور.
ایکو تاناکا (Ikko Tanaka) در 1930 در نارای ژاپن متولد شد. سال 1951 از دانشکده هنرهای زیبای کیوتو فارغ التحصیل شد و کار خود را در زمینه طراحی پارچه آغاز کرد. سپس به مدت شش سال، به عنوان طراح گرافیک، در روزنامه اوزاکا مشغول به کار بود. بعدها، در 1963، استودیوی خود را تاسیس کرد.

تاناکا در اوایل کار تحت تاثیر یوشیو هایاکاوا (Yoshio Hayakawa) بود و آثار اولیه‌اش شباهت زیادی به کارهای وی دارد. بعدها به‌ واسطه کار در روزنامه و آشنایی با بسیاری از بزرگان هنر و فرهنگ و طراحان مطرح دنیا، تحت تاثیر مکتب باهاوس قرار گرفت. سادگی هندسی و رنگ‌های درخشان این مکتب را در بسیاری از آثار تاناکا می‌توان دید. از سوی دیگر او شیفته سنت و فرهنگ ژاپن بود و رد پای خوشنویسی، ماسک، لباس و نمایش‌های ژاپنی در آثار وی مشهود است.

رنگ در آثار تاناکا علاوه بر تجسم، نقش گردش چشم را به‌خوبی اجرا، و چشم ناظر را وادار به سیر در ابعاد اثر می‌کند

او از پیوند شکل و زمینه در خلق پوسترهایش به گونه‌ای استفاده کرده که به سختی می‌توان مرزی میان این دو متصور شد؛ جایگاه شکل و زمینه مدام در ذهن مخاطب جابه‌جا می‌شود و سبب تعمق بیشتر بیننده در کادر می‌شود. چهره‌هایی با سطوح هندسی و خلاصه و رنگ‌هایی که با خلوص هر چه تمام‌تر همان مسیری اشکال را دنبال می‌کنند. رنگ در آثار وی علاوه بر تجسم، نقش گردش چشم را به‌خوبی اجرا، و چشم ناظر را وادار به سیر در ابعاد اثر می‌کند. او اغلب از اطراف پوسترهایش برای چیدمان نوشتار، بهره گرفته است؛ واژه‌ها و جملات را در تراز با فضای مثبت و منفی عناصر کادر، در جهت‌های عمودی و افقی به گونه‌ای جای داده که خود سطحی در جناس با سطوح دیگر ایجاد کرده‌اند.

از تاناکا به عنوان معمار گرافیک ژاپن یاد می‌کنند. نام او در کنار کیوشی آوازو، میتسو کاتسویی و شیجئو فوکودا، به عنوان پیشگامان طراحی پوستر مکتب ژاپن قرار دارد. آثار او بر بسیاری از هنرمندان تاثیر گذاشته است؛ یکی از مجموعه‌های مشهور ایسِی میاکه، طراح لباس ژاپنی، با الهام از کار ایکو تاناکا طراحی و اجرا شده است. وی در سال 2003 درگذشت.

#بام_گرافیک
دبیر: اونیش امین الهی
نویسنده: حامد کاظمی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام


این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

حامد کاظمیمشاهده نوشته ها

Avatar for حامد کاظمی

دبیر بام گرافیک: اونیش امین الهی نویسنده: حامد کاظمی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.