بام طراحی‌مد/مدلینگ

85

مدلینگ-بخش دوم

در مطلب پیشین بام طراحی مد، به تاریخچه مدلینگ تا دهه پنجاه میلادی اشاره شد و در ادامه به روند این حرفه پرطرفدار دنیای مد می‌پردازیم.
در دهه ۱۹۶۰ جهان مد ایجاد آژانس‌های مدلینگ را آغاز کرد. در سراسر اروپا دبیرخانه‌هایی به‌عنوان کارگزاران مدل‌ها، زمان و نرخ برنامه کار هفتگی را تعیین می‌کردند و در بیشتر موارد، مدل‌ها خود مسئولیت صورت‌حسابشان را داشتند.
در آلمان نمایندگان مجاز به دریافت درصدی از درآمد اشخاص نبودند، بنابراین به عنوان منشی کار می‌کردند. به استثنای چند مدل که به پاریس یا نیویورک رفت و آمد داشتند، اکثر مدل‌ها، به دلیل قوانین کار متفاوت حاکم بر مدلینگ در کشورهای مختلف، فقط در یک بازار کار می‌کردند.

از دستگیری افراد به علت نداشتن ویزای کار تا تاسیس آژانس‌های زنجیره‌ای جهانی

در این دهه در ایتالیا خانه‌های مد و مجلات مد زیادی بود و به مدل‌های مختلف نیاز داشت. مدل‌های آژانس‌های ایتالیایی اغلب با توقیف حقوقشان مجبور می‌شدند، بدون ویزای کار به ایتالیا برگردند. آن‌ها دستمزد مدل‌های خود را به صورت نقدی دریافت می‌کردند و چندان غیر معمول نبود که برخی از این مدل‌ها به دلیل مشکلات ویزای کار دستگسر شوند.
شایعه شده بود که آژانس‌های رقیب در پشت حملات پلیس به هتل‌های مدل‌ها هستند و این امر باعث شد بسیاری از آژانس‌ها زنجیره‌های جهانی تشکیل دهند.

توییگی با قد ۱۶۸سانتی‌متری و موهای پسرانه‌، نماینده تغییر معیارهای مدل بود

در اواخر دهه ۱۹۶۰ لندن به دلیل رویکرد سازمان‌یافته و مبتکرانه تر در مدلینگ، بهترین بازار اروپا شناخته می‌شد و در این دوره بود که مدل‌هایی مانندJean Shrimpton ، Tania Mallet ، Celia Hammond ، Twiggy ، Penelope Tree و غیره بر صحنه مد لندن تسلط داشتند و برخلاف مدل‌های قبلی از حقوق خوبی برخوردار بودند.
اگرچه حضور مدل‌های کوتاه‌قد چندان معمول نبود، اما توییگی با قد ۱۶۸سانتی‌متری و موهای پسرانه‌، نماینده تغییر معیارهای مدل بود و شهرت بسیار یافت. در آن زمان، او هر ساعت هشتاد پوند درآمد داشت، در حالی که متوسط دستمزد هفته ۱۵پوند بود.

در سال ۱۹۶۷، هفت نماینده برتر مدل انجمن نمایندگان مدل لندن را تشکیل دادند. تشکیل این انجمن سبب مشروعیت مدلینگ و تغییر صنعت مد کمک کرد. با نگرش حرفه‌ای‌تری نسبت به قبل، انتظار می‌رفت که مدل‌ها قبل از رسیدن به صحنه‌، آرایش و لباس خود را تکمیل کرده باشند. در عین حال‌، مسئولیت تبلیغات و برند تجاری یک مدل بر عهده آژانس‌ها بود. در همان سال، ویلهلمینا کوپر، مدل مشهور، با همسرش، آژانس خود را به نام Wilhelmina Models راه‌اندازی کرد. تا سال ۱۹۶۸، آژانس FM و مدل‌های یک تاسیس شدند و به همان روش امروزی آژانس‌ها، مدل‌هایی را معرفی کردند.

در اواخر دهه ۱۹۶۰ ، مدل‌ها و دستمزدهای بهتری می‌گرفتند. فورد مدلز، یکی از مبتکران مدلینگ، اولین آژانسی بود که به مدل پیش‌پرداخت می‌داد و اغلب به مدل‌های نوجوان محلی اجازه می‌داد در خانه خودش اقامت داشته باشند. به این شکل و با پیشرفت این سلسله اتفاقات مناسبات اصلی مدلینگ حال حاضر دنیا، بر پایه‌های مدلینگ دهه ۶۰ اروپا رقم خورد. عکس‌ها مربوط به جین شریپتون، مدل مطرح دهه ۶۰ انگلیس و اروپاست که اکنون در ۷۸ سالگی به سر می‌برد.

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی
تصاویر:

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.