ربکا هورن/کار با هر چیز

81

کار با هر چیز

ربکا هورن هنرمندی چندرسانه‌ای است که در حوزه‌های مختلف به تولید اثر پرداخته است. از جمله آن می‌توان به هنر پیکرسازی و چیدمان اشاره کرد. او در اولین اجراهای خود به جست‌وجوی تعادل بین بدن و فضا می‌پرداخت، در کارهای بعدی مجسمه‌های جنبشی را جایگزین بدن انسان کرد. او در آثار جدیدش با استفاده از نور، بازتاب آینه‌ها و موسیقی به تعریف فضا می‌پردازد.

عناصری که از حدود تعاریف خود به لحاظ جوهر مادی و مفاهیم قراردای خارج شده‌اند

هورن برای چیدمان‌هایش از اشیایی همچون پیانو، ویولن، چمدان، دستگاه رسم مارپیچ، پر، مترونوم، چکش‌های کوچک فلزی و غیره استفاده می‌کند. این اشیا که اغلب مخصوص این چیدمان‌ها طراحی و ساخته شده‌اند در کنار یکدیگر به عناصری تبدیل می‌شوند که از حدود تعاریف خود به لحاظ جوهر مادی و مفاهیم قراردای خارج شده‌ و به استعاره‌‌های در حال تغییر اسطوره‌ای، تاریخی، معنوی و ادبی تبدیل می‌شوند. کارهای او با یک انسجام منطقی به یکدیگر پیوند خورده‌اند. هر کار جدید هورن برآمده از کار پیشین است. عناصر آثار وی ممکن است دوباره اصلاح شده و در زمینه‌های متفاوت به کار گرفته شوند.

کار با انرژی جریان مغناطیسی می تواند به معنای ایجاد آشوب و هیجان در فضا باشد

در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ که چیدمان‌های عظیمی، در مکان‌هایی با اهمیت سیاسی و تاریخی، ایجاد شدند، ربکا هورن با مجسمه‌های متحرک خود، ظرف زمانی گذشته را بر روی این فضاهای فیزیکی تداعی کرد. به عنوان مثال می‌توان به اثر او با عنوان «کنسرت معکوس» (Concert in Reverse) که در سال ۱۹۹۷ در شهر مونسر آلمان، در برج قدیمی شهرداری، محل اعدام رایش سوم، اشاره کرد.
در اثر دیگر او با نام «این است شب» (۱۹۹۸)، هورن در یک کنیسه متروک در شهر کلن برای مقابله با فراموشی [حافظه] تاریخی، از انرژی نوشتن استفاده می‌کند. کار با انرژی جریان مغناطیسی می تواند به معنای ایجاد آشوب و هیجان در فضا باشد؛ چیزی که در «ماه بلند» (High Moon) (1991) در نیویورک می‌توان دید.

دگردیسی فضا با انرژی‌ها

پمپ‌های جیوه‌ای سیستم‌های گردش خون، انرژی‌های جوی مانند سازه‌های پر سر و صدا، در کارهای اخیر او دگردیسی فضا با انرژی‌ها را نشان می‌دهد. برای نمونه می‌توان به «آیینه ماه» (Moon Mirror) اشاره کرد که در آن هنرمند در یک صومعه قدیمی، ستونی از انرژی نامرئی و در عین حال ملموس ایجاد می‌کند که فضای بین یک آینه چرخان روی زمین و یک گرداب نوری در گنبد را در بر می‌گرد.

در مجموع می‌توان گفت ربکا هورن هنرمندی است که خود را محدود به رسانه خاصی نکرده و همواره در حال جست‌وجوی بیان‌های مختلف اما در عین حال مرتبط با یکدیگر است. به ظن نگارنده روند کاری او می‌تواند مصداق این جمله‌ مارینا آبرامووچ در کتاب «عبور از دیوارها» باشد: «ناگهان فکر کردم چرا نقاشی کنم؟ چرا خودم را به دو بعد محدود کنم وقتی می‌توانم با هر چی اثری هنری بسازم؟ با آتش، آب یا حتی بدن انسان. هرچیز!»

#بام_پیکرسازی
نویسنده: فاطمه صفرپور
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.