عیسی جباری/«معشوقه معتدل حوالی دوشان تپه»

51

مجموعه آخر نقاشی‌های عیسی جباری،با عنوان«معشوقه معتدل حوالی دوشان تپه»

ما آدم‌های جهان پسا تکنولوژی که هنوز گرفتار بیماری‌های بسیاریم در این روزگار غریبه‌ایم؛ نه از خود خبر داریم و نه از پیرامونمان. همچون مسافری که از دروازه تمدن عبور کرده و به امروز رسیده‌ است بی آن که بداند چه می‌خواهد. مدام با تصاویر و مضامین متفاوت و متناقض مواجه می‌شویم و گاه سرخوش از این سرگردانی در شهر امروز می‌چرخیم.

مجموعه آخر نقاشی‌های عیسی جباری، با عنوان «معشوقه معتدل حوالی دوشان تپه» که در گالری ثالث به نمایش در آمد، این مای متکثر را به تصویر کشیده است. مفاهیم و مضامینی چون هویت، خود، تصویر و خاصه تصویر نقاشانه دغدغه عیسی جباری است. بسیاری از نقاشی‌های پیشین او همچون کلاژ چند تکه و پاره پاره به نظر می‌رسیدند در حالی که تماما نقاشی بودند و علاوه بر مهارت هنرمند، تکثر و عدم واقعیت تصویر واقع‌نما را نشان می‌دادن. در این مجموعه او با صراحت بیشتری به خود متکثر پرداخته است؛ خود به مثابه انسانی که مدام با انواع تصاویر مواجه می‌شود و توامان تولیدکننده تصویر است.

اشاره به مقوله تقابل سطح و عمق در نقاشی

نکته دیگر مسئله بنیادین تصویر در نقاشی‌های جباری است؛ سطح و عمق! او همواره بر این چالش تاکید کرده و این بار کنش نقاشانه را دستمایه بیان این موضوع کرده است. پیکرهای و چهره‌های ساخته و پرداخته او در جاهایی ناگهان به خط و لکه‌های تصادفی می‌رسند. بافت زمخت و برجسته نیز تاکیدی بر نقاشی بودن و فاصله گرفتن از عکس است. این همه در حالی است که در بسیاری از این آثار آدم‌هایی که دورترند با وضوح بیشتری ترسیم شده و در نتیجه جلوتر به نظر می‌آیند. این خطای عامدانه نقاش در عمق‌نمایی، اشاره دیگری به مقوله تقابل سطح و عمق در نقاشی است.

انتخاب اسامی عجیب و غریب و گاه تمسخرآمیزی برای آثار

در برخی آثار طاقی بر جا مانده از دروازه‌ای قدیمی دیده می‌شود که اشاره‌ای به دروازه‌ دوشان تپه است؛ یکی از دروازه‌های قدیمی تهران عهد ناصری که نماد گذار به روزگار تجدد است. جباری در استیتمنت خود به پرسش هویت و عدم پاسخ‌گویی تاریخ و سیاست اشاره کرده است. البته متن او همچون نقاشی‌هایش کمی غامض و ثقیل است. او با همین ثقل، اسامی عجیب و غریب و گاه تمسخرآمیزی برای آثارش انتخاب و ارتباطی ضمنی میان عناصر نقاشی‌ها ایجاد کرده است. ما همچون بسیاری از آدم‌های نقاشی‌های جباری به سیاحت جهانی مشغولیم که چندان خبری از آن نداریم و جز عکس یادگاری، چیزی از آن نصیب ما نخواهد شد.

#بام_گردی
دبیر: محمد شمس
نویسنده: زروان روح‌بخشان

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام


این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for زروان روح‌بخشان

ویراستار، عضو شورای سیاستگذاری و سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.