معرفی هنرمند/ مسعود عربشاهی

176

مسعود عربشاهی (1314-1398/تهران ) نقاش، طراح و مجسمه‌ساز ایرانی بود. وی از پیشگامان جریان هنر نوگرای ایران محسوب می‌شود.

زندگینامه کوتاه:

مسعود عربشاهی آموزش نقاشی و طراحی را از سال 1326 آغاز کرد و این یادگیری آکادمیک نقاشی و طراحی او 9 سال به طول انجامید.
در هنرستان‌ هنرهای‌ زیبای‌ تهران آموزش دید (1335-1338). وی مدتی در اداره کل هنرهای زیبای کشور (وزارت فرهنگ و هنر) مشغول کار شد و هم زمان در کارگاه‌های سرامیک وابسته به آن نهاد روش کار با گل و لعاب را آموخت.

او دوره‌های کارشناسی نقاشی و کاشناسی ارشد معماری داخلی را در دانشکده ‌هنر‌های‌ زیبای‌ دانشگاه‌ت هران گذراند (1340-1347). فعالیت عربشاهی در مقام نقاش از اوایل دهه 40 شمسی شروع شد. او در همکاری با سازمان شهرسازی وزارت کشور به نقشه‌برداری از بناهای تاریخی همدان پرداخت (1346-1348).

خانم “شکوه ریاضی” از اساتید تاثیر گذار عربشاهی بود. همکلاسی‌های او صادق تبریزی، منصور قندریز، فرامرز پیل‌آرام و دیگرانی از جمله شیردل، محمدعلی شیوایی (كاكو) و مهدی حسینی بودند.
مسعود عربشاهی رجوع به سنت را از میراث هنری دوران باستان (بین‌النهرین و ایران) شروع کرد و بعدها روی هنرهای اسلامی متمرکز شد.

نقش‌مایه‌های گوناگونی را در آثارش به‌کار برده است که می‌توان آنها را به سه گروه عمده تقسیم کرد:
گروه نخست

مشتملند بر نماد‌های کهن چون لوتوس، چرخ، خورشید درخشان، درخت زندگی، خط شبه میخی و غیره.

گروه دوم

دایره‌ها، مربع‌ها، منحنی‌ها، مارپیچ‌ها، جدول‌ها و غیره.

گروه سوم

نشانه‌هایی چون پیکان، علائم ریاضی، اعداد، خطوط سهمی‌وار و نقشه‌ی معماری.

به نظر می‌رسد که او در آثار اولیه‌اش نقش‌مایه‌های نمادین کهن را به عناصر تزیینی صرف تقلیل می‌داد  اما بعداً با استفاده از این عناصر خصلت هندسی به کار خود بخشید و با تجربه‌ی مدرنیسم قرابت بیشتری یافت.
آثار عربشاهی را میتوان به جریان هنر نوسنت‌گرایی ایران نسبت داد. کریم امامی او را عضو جنبش‌ سقاخانه معرفی می کند، و در حالی که عربشاهی با جنبش سقاخانه نمایشگاه‌های متعددی می‌گذارد ولی بعدها خودش را منتسب به جنبش سقاخانه نمی‌داند.

آثار این نقاش و مجسمه‌ساز در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای زیبا (سعد آباد)، موزه هنرهای معاصر کرمان و مجموعه‌های خصوصی در ایران و آمریکا نگهداری می‌شوند. هفت اثر بزرگ او زینت‌بخش ساختمان‌های تهران است و چهار اثر در تلفیق با معماری در کالیفرنیا اجرا شده است.

آثار:

فضه زحمتکشمشاهده نوشته ها

Avatar for فضه زحمتکش

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.