هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

زادروزتان بر ما مبارک آقای مشکیتوسط : در:


زادروزتان بر ما مبارک آقای مشکی

ساعد مشکی (متولد۱۳۴۲) طراح گرافیک، مدیر هنری و ناشر، دانش‌آموخته رشته طراحی گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او از نسل چهارم طراحان گرافیک ایران است و فعالیت‌هایش بر طراحی هویت سازمانی، پوستر، کتاب و به‌ویژه گرافیک نشر و کتاب‌آرایی متمرکز است. آثار وی در نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و نشریات متعددی معرفی شده و جوایز متعددی را از آن وی کرده است.

در سال ۱۳۸۱ او به ‌همراه چهار تن از هم نسلانش، بيژن صيفوری، مجيد عباسي و عليرضا مصطفی‌زاده گروه «رنگ پنجم» را به قصد ارتباط میان طراحی گرافیک ایران و جهان راه‌اندازی کردند و نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج کشور برگزار کردند. از دیگر سوابق حرفه‌ای او می‌توان به مدیریت هنری و طراحی گرافیک جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، مدیر هنری و طراح گرافیک مجموعه «چشم» و همچنین عضویت در هیات انتخاب و داوری نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی، بوف کور، رنگ پنجم و نهمین دوسالانه پوستر نیز اشاره کرد.

«نشریه نشان»، یکی از یک‌صد مجله‌ برگزیده‌ قرن ۲۰ و ۲۱

وی همچنین عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریه نشان و مدیرمسئول نشر مشکی است. «نشریه نشان»، نشریه‌ای تخصصی، پژوهشی و آموزشی با هدف گسترش طراحی، فرهنگ بصری و ارتباط بین طراحان گرافیک ایران، آسیا و جهان است. استیون هلر و جیسن گادفری در کتاب یک‌صد مجله کلاسیک طراحی گرافیک (انتشارات لارنس کینگ، ۲۰۱۵)، نشریه نشان را یکی از یک‌صد مجله‌ برگزیده‌ قرن ۲۰ و ۲۱ و یکی از سه مجله‌ برگزیده در آسیا در کنار گرافیس، سی‌.اِی، نووم، نئوگرافیک، امیگره، پرینت و آی برگزیدند.

تلاش برای آشنایی جامعه ایران با «مفاهیم و تفکر دیزاین» با تالیفات تخصصی در نشر مشکی

ساعد مشکی علاوه بر فعالیت حرفه‌ای در حوزه طراحی گرافیک، دست به تالیف مقالات و یادداشت‌های تخصصی در این حوزه زده است؛ همانند مقاله‌ای درباره بهزاد گلپایگانی منتشر شده در شماره اول نشریه پشت‌بام. او در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با تالیفات تخصصی در نشر مشکی، جامعه ایران را با فرهنگ بصری و به شکل مشخص با «مفاهیم و تفکر دیزاین» آشنا کند.

اغلب آثار او، فضایی ساده مبتنی بر ترکیب‌بندی‌های تقسیم شده مابین حروف و تصاویر، با اهمیت بر فرم نوشتاری به صورت دست‌ آزاد یا حروف ماشینی دارند. بارقه‌های هویت ایرانی در اغلب کارهای وی با بهره‌گیری از عناصر و فرم‌های آشنا و موجزگویی در طراحی برای انتقال سریع محتوا از خصوصیات آثار طراحی گرافیک اوست.

#بام_گرافیک
نویسنده: محمد شمس
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

مجله آنلاینویژه

محمد شمسAuthor posts

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.