هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

هایائو میازاکی هشتاد ساله شدتوسط : در:


هایائو میازاکی، خالق دنیاهایی جادویی و شگفت‌انگیز

“من به قدرت داستان باور دارم. معتقدم که داستان‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری انسان‌ها ایفا می‌کنند؛ آن‌ها می‌توانند شنوندگان خود را تهییج کنند، مبهوت کنند و الهام ببخشند.”
امروز هایائو میازاکی هشتاد ساله شد، هنرمندی که دنیای کودکان و بزرگسالان زیادی را با آثار خود تحت تاثیر قرار داده است. میازاکی متولد ۵ ژانویه ۱۹۴۱، کارگردان پویانمایی ژاپنی است. بسیاری او را والت دیزنی ژاپنی می‌خوانند. کودکی که در چهار سالگی، در جنگ جهانی دوم، شاهد سوختن شهرش، اوتسونومیا بود، در تمام زندگی حرفه‌ای خود، دنیاهایی جادویی و شگفت‌انگیز را برای کودکان خلق کرد، او می‌گوید: ” من دوست دارم فیلمی بسازم که به کودکان بگوید زنده بودن خوب است.”

ساخت انیمیشن هایدی در دهه اول فعالیت حرفه‌ای

میازاکی تحصیلات خود، در رشته علوم سیاسی و اقتصاد دانشگاه گاکوشیون، را در سال ۱۹۶۳ به پایان رساند و در همان سال به استودیوی تولید فیلم تویی پیوست و کار حرفه‌ای در زمینه طراحی سریال‌های انیمیشن را آغاز کرد. از جمله این انیمیشن‌ها می‌توان به سری کارتون‌های هایدی (۱۹۷۴) اشاره کرد. او پیرو مکتب طراحی انیمیشن با دست است و در این باره می‌گوید: “همه کارهایت را با دست انجام بده، حتی زمانی که از کامپیوتر استفاده می‌کنی.”

میازاکی به دنبال تقابل سیاه و سفید مطلق شخصیت‌ها نیست

در آثار او مضامینی همچون اهمیت طبیعت، صلح‌طلبی، برابری جنسیتی، عشق و خانواده بسیار پررنگ هستند. روایت‌‌ متفاوت او همواره مورد توجه مخاطبان بوده است، شخصیت‌‌های داستان‌های او عموما خاکستری هستند.
او به دنبال تقابل سیاه و سفید مطلق شخصیت‌ها نیست و این نسبت را در موقعیت‌های متفاوت به تصویر می‌کشد.

 “شهر اشباح”، برنده جایزه خرس طلایی و اسکار

اولین فیلم بلند او «قلعه‌ کاگلیوسترو» در سال ۱۹۸۰، برنده جایزه فیلم “مینیچی” شد. از میان آثار او، فیلم «شهر اشباح» و «باد برمی‌خیزد» بیشترین جوایز را به خود اختصاص داده‌اند. “شهر اشباح” در سال ۲۰۰۱ رکورد پرفروشترین فیلم انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی ۲۰۰۲ و اسکار ۲۰۰۳ را از آن خود کرد‌. میازاکی همچنین، در سال ۲۰۰۴، جایزه یک‌ عمر دستاورد هنری را در جشنواره جهانی فیلم انیمیشن “انیمافِست” و در سال ۲۰۰۵ جایزه شیر طلایی افتخاری را از “فستیوال فیلم ونیز” دریافت کرد.
#بام_دگر
نویسنده: فاطمه صفرپور
دبیر: یاسمن شاپوری
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

مجله آنلاینویژه

فاطمه صفرپورAuthor posts

بام دگر دبیر: یاسمن شاپوری نویسنده: فاطمه صفرپور

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.