هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام تصویرسازی/جوجه اردک زشتتوسط : در:


جوجه اردک زشت، یکی از مشهورترین داستان‌های هانس کریستین اندرسن

جوجه اردکی در مزرعه‌ای سر از تخم بیرون می‌آورد و به دلیل زشتی مورد ریشخند و تمسخر دیگر حیوانات مزرعه قرار می‌گیرد، تا این‌که با رسیدن به سن بلوغ به قوی سپید و زیبایی تبدیل می‌شود و شگفتی و شرمساری دیگر حیوانات را برمی‌انگیزد. جوجه اردک زشت The Ugly Ducking یکی از مشهورترین داستان‌های هانس کریستین اندرسن (۱۸۰۵_۱۸۷۵)، نویسنده نامدار دانمارکی، است که اولین بار توسط ویلهم پترسون تصویرسازی شده است. این داستان بارها با تصویرگری های مختلف در کشورهای متعدد منتشر شده است.

جوجه اردک قصه، نماد طبیعت وحش است

جوجه اردک زشت کاملا برخاسته از ذهن اندرسن بوده و هیچ وابستگی به هیچ داستان عامیانه قدیمی ندارد. این داستان، نخستین بار، در ۱۱ نوامبر ۱۸۴۳، به همراه سه داستان دیگر از اندرسن، در کپنهاگ انتشار یافت و تحسین منتقدان را برانگیخت. همچنین اقتباس‌هایی در قالب اپرا، موزیکال، و فیلم‌های پویانمایی از این داستان صورت گرفته‌ است.
دکتر کلاریسا پینکو لا استس در کتاب “زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند” در تحلیل این قصه می‌گوید: جوجه اردک قصه، نماد طبیعت وحش است که هرگاه در وضعیت اجباری محدود و محروم قرار گیرد، به‌طور غریزی برای بقای خود تلاش می‌کند. طبیعت و حیات وحش به‌طور غریزی مقاومت می‌کند و تاب می‌آورد، گاهی با ظرافت تمام و گاهی بی‌هیچ ظرافتی، اما به هر حال تاب می‌آورد.

توماس ویلهلم پترسون، نخستین هنرمندی که آثار اندرسن را به تصویر کشید

توماس ویلهلم پترسون (۱۸۲۰-۱۸۵۹) یک نقاش و تصویرگر دانمارکی بود که او را به‌ واسطه تصاویری که برای قصه‌های اندرسن کشیده، می‌شناسند. او نخستین هنرمندی بود که آثار اندرسن را به تصویر کشید. نقاشی‌های او به چاپ تبدیل شد و در نسخه‌های دانمارکی و آلمانی این کتاب، استفاده شده است. در این مطلب نگاهی کوتاه به سیر تصویرگری‌های جوجه اردک زشت انداخته‌ایم که گویای برخوردهای متفاوت، در طول زمان، با متنی یکسان است.

تصویرگران آثار:
تصویر ۱: ویلهم پترسون Vilhelm Pedersen
تصویر ۲: تئودوروس وان هویتما Theodorus van Hoytema
تصویر ۳: هنریتا وارد Henrietta Ward
تصویر ۴: میلو وینتر Milo Winter
تصویر ۵: تروی هاول Troy Howell
تصویر ۶: اوا لودویکزاک Ewa Ludwiczak
تصویر ۷: لریندا برایان کولی Lorinda Bryan Cauley
تصویر ۸: جری پینکنی Jerry Pinkney
تصویر ۹: ریچل ایزادورا Rachel Isadora
تصویر ۱۰: هانس کریستین اندرسن و ویلهم پترسون

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

مجله آنلاینویژه

سمیه علیپورAuthor posts

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.