هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

آثار هنری رهاشده از بند کپی‌رایت متعلق به سال 1925توسط : در:

آثار هنری رها‌شده از بند کپی‌رایت


تعدادی از آثار هنری متعلق به سال 1925 سرانجام از بند کپی‌رایت رها‌شده‌ و در معرض نمایش عمومی قرار گرفتند.
در بین این آثار که در مجموعه موزه هنرهای مدرن آمریکا بودند، نقاشی‌هایی از خوان میرو و ماکس بکمان نیز به چشم می‌خورند.

پشت‌بام دیدن این آثار را به شما پیشنهاد می‌کند.

Joan Miró, The Birth of the World, 1925. Courtesy the Museum of Modern Art, © 2018 Successió Miró / Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris.
Tina Modotti, Telephone Wires, Mexico, 1925. Courtesy the Museum of Modern Art, New York.
Max Beckmann, Blind Man’s Buff, 1945. Courtesy Minneapolis Institute of Art.
René Lalique, wine glass, 1925. Courtesy the Cleveland Museum of Art, © Artists Rights Society (ARS), New York.
Yoshida Hiroshi, The Acropolis Ruins at Night, 1925. Courtesy Minneapolis Institute of Art.
Claude Cahun (Lucy Schwob), Marcel Moore (Suzanne Malherbe). Untitled, 1925. Courtesy the Museum of Modern Art, New York.

منبع خبر: سایت آرت‌نت

اخبارویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.