پیر کاردن/«تنها راه ماندگاری»

31

«تنها راه ماندگاری»

طراح افسانه‌ای، پیر کاردن، ​​که طراحی‌های آینده‌نگرانه و شیک او در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی، به انقلابی در مد بدل شد، در سن ۹۸ سالگی درگذشت. فعالیت غول مد فرانسه بیش از ۷۰ سال طول کشید و سبک مدرن او به آغاز دوره “دوران طلایی” مد پس از جنگ کمک کرد. پیر کاردن دوم ژوییه ۱۹۲۲ در سان بیاجیو دی کالالتا، ونیز ایتالیا، متولد شد.

دو ساله بود که فرانسه مهاجرت کردند و او در سن اتین بزرگ شد و در پاریس تحصیل کرد و در سن چهارده سالگی، هنگامی که کارآموزی در زمینه پوشاک را آغاز کرده بود، در یک پارچه فروشی مشغول به کار شد کاردن از اینجا مهارت‌های طراحی مد خود را جلا بخشید و در نهایت به یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحان قرن بیستم تبدیل شد. کاردن در طول جنگ جهانی دوم و زمانی که در صلیب سرخ کار می‌کرد، به فعالیت‌های بشر‌دوستانه روی آورد و بعدها در سال ۱۹۹۱، سفیر حسن نیت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) شد.

پیر کاردن، اولین غیرنظامی جهان که لباس فضایی را، که Buzz Aldrin بر تن داشت، به تن کرد.

در سال ۱۹۴۵ پیر کاردن وارد پاریس شد و کار خود را برای پاکوین و سپس اسکیاپارلی آغاز کرد. در همان سال با ژان کوکتو و کریستین برارد آشنا شد و با آنها ماسک و لباس فیلم “La Belle et la Bête” (زیبایی و جانور) را طراحی کرد. یک سال بعد کریستین دیور که به تازگی خانه مد خود را در در پاریس افتتاح کرده بود، او را به عنوان خیاط استخدام کرد. کاردن در سال ۱۹۵۰ خانه مد خود را تاسیس کرد و لباس‌های حبابی او در ۱۹۵۴، یک پیروزی جهانی برایش بود. در ۱۹۶۶، او سه قلوها را در پاریس جمع کرد تا اولین مجموعه کودکان خود را نشان دهد. کاردن که از ماجراجویی خارق العاده و رفتن انسان به ماه بسیار هیجان‌زده بود، در ۱۹۷۱ از ناسا دیدن کرد و اولین غیرنظامی جهان بود که لباس فضایی را، که Buzz Aldrin بر تن داشت، به تن کرد.

“همیشه هدف من این بود که متفاوت باشم ، زیرا این تنها راه ماندگاری است.”

پس از مرگ وی، خانواده‌اش به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که او در بیمارستانی در نولی نزدیک پاریس درگذشت. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند: “این روز برای همه خانواده ما یک غم بزرگ است. پیر کاردن دیگر نیست. همه ما به جاه‌طلبی سرسختانه او و جسارتی که در طول زندگی از خود نشان داده افتخار می‌کنیم.” پس از اعلام خبر، صفحه رسمی اینستاگرام پیر کارد‌ن، به نقل از او، نوشت: “من همیشه به سبک خودم کار کرده‌ام که متفاوت از دیگران است. همیشه هدف من این بود که متفاوت باشم ، زیرا این تنها راه ماندگاری است.”

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طرحی مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.