مجید حقیقی/حجم در برابر فضا

89

حجم در برابر فضا

مجید حقیقی متولد ۱۳۶۲ در تهران و دانش آموخته مجسمه سازی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. آثار حقیقی بیشتر در ابعاد شهری و از موادی چون سنگ و ورق آهن ساخته شده‌اند و گویی برشی جدا افتاده از یک بنای معماری آشنا هستند. تاثیر مستقیم معماری ایرانی در آثار حقیقی کاملا مشهود است. او نه تنها از همنشینی فرم‌های هندسی، بلکه از تفکر منجر به شکل‌گیری شاهکارهای معماری طی قرون مختلف، بهره می‌جوید.

«گویی با تکیه بر نظم موجود در معماری در جستجوی سامان در دنیای بی سامان خود می‌گردم.»

بنا به نظر بسیاری از پژوهشگران، یکی ازخصایص معماری ایرانی جایگاه مثبت فضا یا به عبارتی «فضا محوری» در برابر «حجم محوری» است. مجید حقیقی از هر دو خصلت در آثارش بهره می‌جوید. او متاثر از بسیاری از معماران ایرانی، در آثارش با استفاده از نظم، به تجلی وحدت در کثرت دست پیدا می‌کند. فرم‌های ساده هندسی با ریتمی تکرارشونده همچون یک موسیقی دلنواز بر جان مخاطب می‌نشینند؛ سادگی در عین شکوهمندی. هنرمند در بخشی از گزاره‌اش نوشته: «گویی با تکیه بر نظم موجود در معماری در جستجوی سامان در دنیای بی سامان خود می‌گردم.»

الهام از شخصیت‌های تاریخی و پرورش آن با قوه خیال

مجید حقیقی در آثار متاخرش پیکرهای قهرمان‌گونه‌ای متاثر از فضاهای معماری می‌سازد و در این آثار حجم محوری را تجربه می‌کند. او پیکرهایش را با الهام از شخصیت‌های تاریخی آغاز کرده و سپس با قوه خیال پرورش داده است. فرم‌ها، ابعاد و ماده‌ای که برای ساخت آثار استفاده می‌کند منجر به تجربه فضا محوری در آثارش می‌شود. او به مخاطب اجازه ارتباط بهتر و ادراک متفاوت آثارش را می‌دهد. در واقع مجید حقیقی از مخاطب دعوت می‌کند تا به درون فضایی که ساخته بیاید و برای لحظه‌ای تامل کند.

مجید حقیقی در نمایشگاه‌ها، بینال‌ها و سمپوزیوم‌های متعددی در بحرین، مکزیک، ایتالیا، ترکیه، برزیل، آلمان، فرانسه، تایوان، لوکزامبورگ، پرتقال، چک و هند شرکت داشته است. حقیقی دبیر اجرایی هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه تهران در سال ۹۶، عضو شورای انتخاب آثار و شورای سیاست گذاری سمپوزیوم بین المللی مجسمه تهران از سال ۹۳ و عضو هیات مدیره دهمین دوره انجمن مجسمه سازان بوده است.

#بام_پیکرسازی
دبیر: فرزانه حسینی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

فرزانه حسینیمشاهده نوشته ها

Avatar for فرزانه حسینی

دبیر بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.