هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مجید حقیقی/حجم در برابر فضاتوسط : در:


حجم در برابر فضا

مجید حقیقی متولد ۱۳۶۲ در تهران و دانش آموخته مجسمه سازی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. آثار حقیقی بیشتر در ابعاد شهری و از موادی چون سنگ و ورق آهن ساخته شده‌اند و گویی برشی جدا افتاده از یک بنای معماری آشنا هستند. تاثیر مستقیم معماری ایرانی در آثار حقیقی کاملا مشهود است. او نه تنها از همنشینی فرم‌های هندسی، بلکه از تفکر منجر به شکل‌گیری شاهکارهای معماری طی قرون مختلف، بهره می‌جوید.

«گویی با تکیه بر نظم موجود در معماری در جستجوی سامان در دنیای بی سامان خود می‌گردم.»

بنا به نظر بسیاری از پژوهشگران، یکی ازخصایص معماری ایرانی جایگاه مثبت فضا یا به عبارتی «فضا محوری» در برابر «حجم محوری» است. مجید حقیقی از هر دو خصلت در آثارش بهره می‌جوید. او متاثر از بسیاری از معماران ایرانی، در آثارش با استفاده از نظم، به تجلی وحدت در کثرت دست پیدا می‌کند. فرم‌های ساده هندسی با ریتمی تکرارشونده همچون یک موسیقی دلنواز بر جان مخاطب می‌نشینند؛ سادگی در عین شکوهمندی. هنرمند در بخشی از گزاره‌اش نوشته: «گویی با تکیه بر نظم موجود در معماری در جستجوی سامان در دنیای بی سامان خود می‌گردم.»

الهام از شخصیت‌های تاریخی و پرورش آن با قوه خیال

مجید حقیقی در آثار متاخرش پیکرهای قهرمان‌گونه‌ای متاثر از فضاهای معماری می‌سازد و در این آثار حجم محوری را تجربه می‌کند. او پیکرهایش را با الهام از شخصیت‌های تاریخی آغاز کرده و سپس با قوه خیال پرورش داده است. فرم‌ها، ابعاد و ماده‌ای که برای ساخت آثار استفاده می‌کند منجر به تجربه فضا محوری در آثارش می‌شود. او به مخاطب اجازه ارتباط بهتر و ادراک متفاوت آثارش را می‌دهد. در واقع مجید حقیقی از مخاطب دعوت می‌کند تا به درون فضایی که ساخته بیاید و برای لحظه‌ای تامل کند.

مجید حقیقی در نمایشگاه‌ها، بینال‌ها و سمپوزیوم‌های متعددی در بحرین، مکزیک، ایتالیا، ترکیه، برزیل، آلمان، فرانسه، تایوان، لوکزامبورگ، پرتقال، چک و هند شرکت داشته است. حقیقی دبیر اجرایی هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه تهران در سال ۹۶، عضو شورای انتخاب آثار و شورای سیاست گذاری سمپوزیوم بین المللی مجسمه تهران از سال ۹۳ و عضو هیات مدیره دهمین دوره انجمن مجسمه سازان بوده است.

#بام_پیکرسازی
دبیر: فرزانه حسینی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

مجله آنلاینویژه

فرزانه حسینیAuthor posts

دبیر بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.