مارتین‌ پار/کمدی موقعیت

92

مارتین‌ پار

کمدی موقعیت همواره سبب خنده است؛ آن هنگام که چیزی در جایی که انتظـار نمی‌رود، اتفـاق می‌افتد. در بسیـاری از عکـس‌های او با نوعـی از کـمدی موقعیت مواجه‌ایم. او با در کنار هم قـرار دادن دو یا چند چیز، جناسِ بصری ایجاد می‌کند، اما در بیشتر موارد عکـس‌های وی به واسطـه‎ عدم ارتباط میان چیزها یا مفـاهیم، شکل می‌گـیرد، البته آن ارتباطِ زیرکـانه‌ای که لازمه‌ آفـرینشِ جِناس است. عکس‌های او از این سطح فراتر رفته و شوخ‌طبعیِ آن، نظام یا بستری بیرون از محدوده‌ی عکـس را نشـانه می‌رود.

مارتین‌ پار در ۲۳ می ۱۹۵۲ در حومه لندن به دنیا آمد. در دوران جوانی توسط استاد هنر خود، “فیل رید” در مدرسه عالی به دنیای عکاسی نوین معرفی شد. او استاد عکس گرفتن از رویاهای مردم است. مارتین پار در عکس‌هایش انتظارها را برهم می‌زند و آن صحت و دقت و کمالِ سنتی منجر به سازوکار خدشه‌ناپذیر عادت‌هـای دیـداری را می‌زدایـد. خود او گفته است: «بیشتر عکس‌هایی کـه به خورد مـا می‌دهنـد، دروغند. کـار مـن پرده‌برداری از این دروغ است.» پار گاهی سویه جامعه مصرفی را به تصویر می‌کشد و گاهی مانند مجموعه Bored couples موضوع تک همسری و روابط میان زوج‌هایی را به تصویر می‌کشد که سالیان سال با یکدیگر زندگی می‌کنند، بی‌آن‌که شوق و اشتیاق گذشته میانشان باشد.

عکس‌های حاضر در «غذای واقعی» طی حدود ۲۰ سال از ده‌ها کشور گرفته شده‌اند

او همچنین در نشان دادن مسائل پوچ دنیوی شیوه‌ خاص خودش را دارد. چه از مسافران آفتاب سوخته‌ای عکس بگیرد که در مقابل مراکز توریستی اروپا ژست گرفته‌اند، چه ژاپنی‌هایی که در مترو چرت می‌زنند و یا میهمانی دستکش‌سفیدانی که در زادگاهش انگلستان در باغ‌ها گرفته شده است، لنز دوربینش لحظات را همانند داستانی که در پس چشم ماست و همان‌گونه که در جهان نمایان است، ثبت می‌کند. عکس‌های حاضر در «غذای واقعی» طی حدود ۲۰ سال از ده‌ها کشور گرفته شده‌اند، اما هرکدام پختگی خاصی دارند. بسته‌بندی‌های بازاری نام برندها را فریاد می‌زنند.

مارتین‌ پار، از پیشروان عکاسی رنگی در دهه۸۰ انگلستان و اروپا

هجوِآثار او، که به‌واسطه‌ عدم ارتباطِ اجزاء صورت می‌گیرد، در اولین مجموعه‌ رنگیِ او یعنی آخرین تفرج‌گاه است که ظریف‌ترین حالت و مناسب‌ترین کارکردِ خود را دارد. این عکس‌ها، هم در انتخابِ مکانِ عکس‌برداری از کـارگران و هم در نحـوه‌ عکاسی از آنان، هیچ تبعیتی از سنتِ عکاسانه‌ خود ندارنـد.
او از پیشروان عکاسی رنگی در دهه۸۰ انگلستان و اروپا و عضو آژانس عکس خبری مگنوم و دارنده یکی از بزرگترین مجموعه‌های کتاب عکس است.

منابع:
Magnumphotos.com
Herfeh-honarmand.com/blog
Akkasee.com/article/1396
دایر، جف(۱۳۸۳)، لحظه جاری، ترجمه: گلنار نریمانی، مجتبی صنعتی، چاپ اول، تهران، نشر حرفه هنرمند.
#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی‌ مقدم
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

فاطمه پزشکی مقدممشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه پزشکی مقدم

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.