هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نیمه شب مرزیتوسط : در:

کن لایت

به جابجایی فیزیکی انسان از جغرافیایی به جغرافیای دیگر مهاجرت گفته می‌شود. مهاجرت شامل دو نوع اختیاری و اجباری است؛ نوع اجباری آن که شامل تجارت برده، قاچاق انسان و پاکسازی قومی است در دوران مدرن کمتر اتفاق افتاده ولی نوع مهاجرت اختیاری در دوران مدرن شدت بیشتری گرفته است.

در دویست سال گذشته مهاجرت اختیاری نیز خود بنا به دلایل مختلفی به دو قسم خود‌خواسته و یا تحت فشار عواملی همچون سیاست، اقتصاد و یا ایدئولوژی صورت می‌گیرد.
در این بین یکی از مناطق پر مهاجرت جهان مرز آمریکا و مکزیک است، مرزی به طول ۳٬۱۴۵ کیلومتر، که از تیخوانا، باخا کالیفرنیا، و ایمپریال بیچ، کالیفرنیا، در غرب تا ماتاموروس، تامائولیپاس، و براونزویل، تگزاس، در شرق امتداد دارد و از این مرز هرساله حدوداً ۳۵۰ میلیون گذر مرزی قانونی صورت می‌گیرد.

به‌تازگی آثاری از کن لایت ( Ken Light ) عکاس آمریکایی در کتابی با عنوان ” نیمه شب مرزی ” درباره مهاجرین در مرز آمریکا و مکزیک منتشر شده است.

کتاب نیمه شب مرزی درباره آثاری است که این عکاس، سی سال پیش از مهاجرین در مرز آمریکا و مکزیک عکاسی کرده است.

پشت بام پیشنهاد می‌کند تعدادی از آثار این عکاس را در زیر ببینید.

اخبارویژه

فرشید پارسی‌کیاAuthor posts

فرشید پارسی کیا زاده‌ تهران، هنرمند، مدرس، طراح و نویسنده‌ حوزه‌ی فرهنگ و هنر است. وی یکی از چهره‌های مهم نسل پنجم طراحان گرافیک ایران است که در حو‌زه‌ی طراحی نشریات، پوستر، تبلیغات، پژوهش و آموزش گرافیک فعال و پرکار بوده. فرشید پارسی کیا همچنین مدیرهنری گالری دنا و صاحب امتیاز و سردبیر نشریه تخصصی هنرهای تجسمی پشت بام است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.