هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

سالروز تولد استاد محمدعلی بنی‌اسدیتوسط : در:


سالروز تولد استاد تصویرهای درخشان بر ما مبارک!

محمدعلی بنی‌اسدی نقاش، پیکرساز، تصویرگر، پنجم آذر  ۱۳۳۴ در سمنان متولد شد. او که از برجسته‌ترین استادان تصویرگری است، عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در رشته‌های طراحی، گرافیک، مجسمه‌سازی و انیمیشن نیز فعالیت دارد.
او از اعضای هیات موسس و رئیس هیات مدیره نخستین دوره انجمن تصویرگران ایران است. وی در سال ۲۰۱۲ نامزد جایزه هانس کریستین آندرسن شد.

تصویرگری بیش از ۸۵ کتاب کودکان و نوجوانان

وی از ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۹ با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری داشت و نیز از ۱۳۵۸ تاکنون با روزنامه‌ها و مجلاتی چون بامداد، کیهان، آیندگان، ایران، زن، کیهان کاریکاتور، کیهان بچه‌ها، صنعت حمل و نقل، گل آقا، کیان، شباب، پیام فولاد، باران، گلک، سروش کودکان، سروش نوجوان، رویش و غنچه، کلمه و چندین نشریه دیگر همکاری داشته است. او تصویرگری بیش از ۸۵ کتاب کودکان و نوجوانان و همچنین ساخت چند فیلم انیمیشن کوتاه بر اساس سرودهای کودکانه را در کارنامه خود دارد.

دریافت تندیس هانس کریستین آندرسن از جشنواره روز جهانی کودک

بنی‌اسدی عضو شورای کتاب کودک سروش و شورای برنامه‌ریزی و برگزاری تمامی دوره‌های دوسالانه‌های کاریکاتور و تصویرگری بوده است. وی دیپلم افتخار و مدال نمایشگاه کاریکاتور یومیوری شیمبون ژاپن را در سال ۱۳۶۳ از آن خود کرد و از آن زمان تا کنون جوایز ملی و بین المللی بسیاری را کسب کرده است. محمدعلی بنی‌اسدی یکی از پرافتخارترین هنرمندان ایرانی است که تندیس هانس کریستین آندرسن را نیز از جشنواره روز جهانی کودک دریافت کرده است.

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

مجله آنلاینویژه

سمیه علیپورAuthor posts

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.