هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام پیکرسازی/در اهمیت مادهتوسط : در:


در اهمیت ماده

ماده (Material) عنصر اصلی صورت هر چیزی است. به عبارت دیگر هر چیزی از ماده یا موادی ساخته شده است. ماده قبل از هر امر دیگری به چشم ما می‌آید، زیرا هر چیزی متشکل از ماده یا موادی است. هر ماده‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد. پیکرساز باید از ویژگی‌های متعدد یک ماده خاص آگاه باشد و دانش لازم برای استفاده از ابزارها و فنون (Technics) کارش را داشته باشد. کاری که پیکرساز با ماده انجام می‌دهد هیچ گاه خنثی نیست و هر حرکتی معنایی دارد. خلق یک مجسمه گفت‌وگویی سه جانبه بین پیکرساز، ماده و مخاطب است. ماده محوریت این مکالمه را بر عهده دارد و به اندازه دو وجه دیگر زنده است، اگر چه غایت چالش زیبایی‌شناسانه برای یک پیکرساز، خلقی فراتر از ماده است. با پیشرفت‌های دهه بیست، ابعاد استفاده از مواد هنری وسعت زیادی پیدا کرده و کشف مواد جدید، ویژگی‌های بیانگرانه پیکرسازی مدرن را گسترش داده است. بنا بر این در مواجهه نخست با یک اثر هنری معاصر می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم که چرا هنرمند این ماده خاص را انتخاب کرده است؟
The Elements of Sculpture| Herbert George, Phaidon, 2014

تصاویر به ترتیب:
نگار نادری پور
احمد نادعلیان
نرگس هاشمی
بیژن قاسمی
صفورا فدایی
امیر معبد
مهسا الف
حامد دهقان
هدی زرباف
نسرین ترک
#بام_پیکرسازی
دبیر: فرزانه حسینی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام


مجله آنلاینویژه

فرزانه حسینیAuthor posts

دبیر بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.