هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

اصلاحیه بام عکاسیتوسط : در:


اصلاحیه بام عکاسی درباره عکسی از کاوه گلستان

در مطلب قبلی بام عکاسی مجله آنلاین پشت بام، به عکاس برجسته، زنده یاد کاوه گلستان پرداختیم. تصویر نهم آن مطلب، سربازی را نشان می‌دهد که در پی انفجاری از تپه یا خاکریز پایین می‌دود. منبع عکس استفاده شده در مطلب پیشین (تصویر دوم این مطلب) وب‌سایت کاوه گلستان است.

تصویر اول این مطلب در کتابی چاپ شده که بنیاد پرینس کلاوس (Prince Claus) از عکس‌های کاوه گلستان منتشر کرده است. در این عکس دو نفر در بالای تپه به چشم می‌خورند. در واقع تصویر مورد استفاده ما در مطلب قبلی، نسخه دست‌کاری شده این عکس است؛ دو نفر بالای کادر حذف شده‌اند و جز سرباز شخص دیگری در آن دیده نمی‌شود و کادر هم کمی به راست کج شده است. این که خود کاوه گلستان این عکس را دست‌کاری کرده یا گردانندگان وب‌سایت او یا دیگران، بحث دیگری است. در تاریخ عکاسی، عکس‌های دست‌کاری شده بسیاری به مثابه عکس واقعی و دست نخورده ارائه شده و بعدها عدم صحت آن‌ها معلوم شد، اما چنین اتفاقی در مورد عکس عکاسی چون کاوه گلستان، که عکاسی تیزبین و جسور بود و به گفته خودش «فقط برای ثبت حقیقت به دنیا آمده بود»، بسیار تعجب برانگیز است.
در هر حال ما وظیفه خود دانستیم که بدین وسیله مورد پیش آمده در مطلب پیشین را اصلاح کنیم و از آقایان البرز کاظمی و حمید جانی‌پور که این امر را متذکر شدند و در اصلاح آن ما را یاری کردند، بسیار سپاسگزاریم.

تصویر اول: عکس منتشر شده در کتاب کاوه گلستان:
Kaveh Golestan; Recording the Truth in Iran, Prince Claus Fund Library, 2007
تصویر دوم: عکس موجود در وب‌سایت کاوه گلستان
تصویر سوم: جلد کتاب کاوه گلستان
poshtebaammag
hamid_janipour
alborzkaz

تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

مجله آنلاینویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.