هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

رویای بعد از کروناتوسط : در:

Stefano Giacomello

Stefano Giacomello


آثار معماری Stefano Giacomello که در ذهن مخاطب رویا و آرامش بعد از کرونا را یادآوری میکند.

در زمانی که فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه ادامه دارد، ما معمولاً بیشتر جذب سرزمین‌های خیالی با آزادی بی‌حدشان می‌شویم، زیبایی بصری و رویایی برایمان آرامشبخش است، این باعث نجات ما از اضطراب روحی ناشی از کرونا می‌شود.

Stefano Giacomello در موسسه دیزاین اروپا درس خواند و بعد از فارغ التحصیلی، به مونترال رفت تا در
زمینه محیط زیست، تخصصی‌تر تحقیق کند.
وی می‌گوید: «سال دوم تحصیلم که در رُم بودم، برای من روشن شد که من از ساختن، به اشتراک گذاشتن و ارتباط بر قرارکردن از طریق اندیشه‌های کلی و نو لذت می‌برم. حدود یک سال و نیم پیش، علاقه و نیازم برای بیان کردن این ایده‌ها به روشی آزادانه را دنبال کردم: «شروع کردم به محتوا برای اینستاگرام ساختن. »

وی برای ایجاد این احساس آرامش و رفع اضطراب ناشی از کرونا به تولید محتوا پرداخت و بازخوردهای خوبی از طرف مخاطبین گرفت.

تصاویر:

پایان خبر…

اخبارویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.