سید مجید عقیلی، طراح گرافیک درگذشت

35

سید مجید عقیلی طراح گرافیک درگذشت

سید مجید عقیلی طراح گرافیک، نقاش و مدرس دانشگاه در 25 شهریور 1342 در شهر اصفهان به دنیا آمد. مجید عقیلی فارغ‌التحصیل رشته طراحی گرافیک، در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر تهران در سال 1373 است. او از سوی شورای ارزشیابی نویسندگان، هنرمندان و شاعران کشور دارای درجه یک هنری(دکترا) در رشته طراحی گرافیک در سال 1393 شد. آغاز فعالیت حرفه‌ای او از بهمن سال1358 با طراحی پوسترهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان و همکاری با روابط عمومی بنیاد مسکن و واحد بهداشت جهاد سازندگی تا سال1363 ادامه داشت.

اولین نمایشگاه انفرادی با عنوان “طراحی جلد” در موزه هنرهای معاصر اصفهان

عقیلی علاوه بر داوری در نمایشگاه‌های طراحی گرافیک، عضو هیئت موسس و شورای برنامه‌ریزی خانه گرافیک اصفهان نیز بوده‌است. برای طراحی پوستر و جلد کتاب و مجلات، بیش از ده جایزه و لوح تقدیر در مسابقات و جشنواره‌های مختلف به دست آورد. وی عضو هیات داوری چندین جشنواره و نمایشگاه بوده که از آن جمله می‌توان به داوری بخش گرافیک دهمین نمایشگاه تصویر سال در 1392 اشاره کرد. این طراح گرافیک اولین نمایشگاه انفرادی خود را با عنوان “طراحی جلد” در سال ۱۳۸۱ در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار کرد.

مشارکت در تولید هشت فیلم کوتاه انیمیشن برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

در سال ۱۳۸۷ نمایشگاهی با عنوان “نشانه‌های مجید عقیلی” در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد که در واقع منتخبی از آثار وی بود. عقیلی طراحی پوستر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان و طراحی پوستر جشنواره مطبوعات اصفهان در سال ۱۳۶۹ و نیز طراحی، نقاشی و مشارکت در تولید هشت فیلم کوتاه انیمیشن برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تلویزیون را در کارنامه خود دارد. مجید عقیلی در مشارکت و برپایی بیش از ده نمایشگاه جمعی و انفرادی در ایران فعال بوده است.

او هدف از برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر اصفهان را تمرکززدایی از تهران، فرصت دوباره بخشیدن برای بازدید از نمایشگاه‌ها و تجزیه و تحلیل آثار هنرمندان و طراحان می‌دانست. عقیلی درباره مرتضا ممیز معتقد بود که او یکی از پیشکسوتان طراحی گرافیک در ایران است و قبل از او افرادی نیز بودند که در این زمینه فعالیت‌های مهمی انجام داده‌اند، اما کسی به اندازه مرتضا ممیز برای گرافیک ایران، پدری نکرده است.

تاکد عقیلی بر بهره‌گیری از منابع تاریخی

عقیلی در مورد بهره‌گیری از منابع تاریخی و چند ملیتی، همانند مهاجرت لهستانی‌ها به اصفهان و تاثیر حضورشان در زمینه فیگورهای عکاسی، تاکید داشت و این موضوع را منبع خوبی برای مطالعه دانشجویان گرافیک می‌دانست. او علاوه بر فعالیت‌های عملی، در زمینه پژوهش و نگارش مقاله در حوزه طراحی گرافیک نیز فعال بوده است و در اولین فراخوان تحقیق و پژوهش طراحی گرافیک ایران، لوح تقدیر مقاله برگزیده نشان اردیبهشت را دریافت می‌کند.سید مجید عقیلی پنجم مرداد 1399 درگذشت.

#بام_گرافیک
دبیر: محمد شمس

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.