راوی زندگی‌های بسیار، خسرو سینایی درگذشت

42

خسرو سینایی، راوی زندگی‌های بسیار

خسرو سینایی از جوانی دستی در ادبیات داشت و شعر می‌سرود و دستی هم در موسیقی داشت و آکاردئون می‌نواخت او که ۲۹ دی ماه ۱۳۱۹ در ساری چشم به جهان گشود، پس از اخذ دیپلم در سال 1337، برای تحصیل در معماری و موسیقی به اتریش رفت و پس از چند سال هر دو رشته را رها کرده و تحصیل سینما را آغاز کرد و چهار سال بعد، در رشته کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی شاگرد اول شد و جایزه آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین را دریافت کرد.

اولین کتاب شعر سینایی با عنوان «تاول‌های لجن»

اولین کتاب شعر وی، با عنوان «تاول‌های لجن» در سال 1342، توسط گالری هنر جدید تهران منتشر شد. طی سال‌های تحصیل در وین، آموختن آکاردئون را نزد استاد کنسرواتوار وین ادامه داد و در کنسرت‌های مختلف حضور داشت؛ در ششم نوامبر ۱۹۶۵ میلادی، در سالن موتزارت کاخ کنسرت وین، به عنوان تکنواز آکاردئون کلاسیک، قطعاتی را اجرا کرد و سپس دوره دو ساله تدریس تئوری موسیقی و آکاردئون را در کنسرواتوار با درجه ممتاز به پایان رساند.

درون مایه‌های اجتماعی فیلم‌های مستند و داستانی سینایی

سینایی در ۱۳۴۶ به ایران بازگشت و تصمیم گرفت فقط فیلمساز باشد. پنجاه سال فیلمنامه نوشت و کارگردانی کرد و برای بسیاری از فیلم هایش موسیقی ساخت؛ تدوین کرد و تدریس کرد و راوی زندگی‌های بسیار بود. فیلم‌های مستند و داستانی وی درون مایه‌های اجتماعی دارند و در کنار این آثار، مستندهای بسیاری درباره هنر و هنرمندان مختلف ساخته است. از فیلم‌های وی می‌توان به «عروس آتش»، «هیولای درون»، «تهران امروز» و «زنده باد» اشاره کرد. یکی دیگر از آثار مهم او فیلم «نقاشی مدرن ایران» است. سینایی در سال ۱۳۸۷ نشان ویژه کشور لهستان را از سوی رئیس‌جمهور این کشور، برای ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» که روایت‌ مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ را به تصویر کشیده، دریافت کرد.

عکس‌ها (اول و دوم) از حمید جانی‌پور
پوستر فیلم مرثیه گمشده – پوستر فیلم زنده باد – پوستر فیلم هیولای درون – پوستر فیلم عروس آتش

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.