تئودور ژریکو/تصویر هولناک مرگ

310

تصویر هولناک مرگ

تئودور ژریکو متولد ۲۶ سپتامبر ۱۷۹۱ در روئن فرانسه، نزد پیر نارسیس و بارون گوئرین طراحی و نقاشی را آموخت؛ ژریکو طی سال‌های ۱۸۱۷-۱۸۱۶ در روم و فلورانس اقامت داشت و در آنجا شیفته سبک باروک و آثار میکل آنژ شد. وی پس از بازگشت به فرانسه حدود سال‌های ۱۸۱۸-۱۸۱۹ در واکنش به رسوایی سیاسی غرق شدن کشتی مهاجران الجزایری، این واقعه را با نام «کلک بازماندگان کشتی مدوسا» در ابعادی به تصویر کشید که پیش از آن مختص قهرمانان نظامی و پادشاهان بود.

تابلوی «کلک بازماندگان کشتی مدوسا» و برخورد دولت با این اثر

ژریکو برای تصویر کردن این تراژدی لحظه‌‌ای را برگزید که نجات‌یافتگان کشتی در تلاشی مایوسانه می‌خواهند توجه قایقی دور را جلب کنند، در حالی که تل اجساد و افراد در حال احتضار را کنار خود دارند. غیاب ناخدای کشتی و افسران نظامی حاکی از بی‌کفایتی و قصور آن‌ها در این واقعه است. ژریکو با تصویر کردن تراژدی کشتی در قالبی حماسی و قهرمانانه مقام راوی صرف فراتر رفته‌ است. تابلوی «کلک بازماندگان کشتی مدوسا» در فرانسه به خصومت سیاسی و برخورد دولت با این اثر منجر شد و به همین دلیل ژریکو اثر را برای نمایش به انگلستان برد.

مطالعه تاثیر حالات جنون و لحظات پیش از مرگ بر چهره‌ انسان

وی پس از دو سال به فرانسه بازگشت و همانند بسیاری از هنرمندان هم‌عصرش به مطالعه تاثیر حالات جنون و لحظات پیش از مرگ بر چهره‌ انسان پرداخت. اگر منظور هنرمند رمانتیک را از واقعیت، طبیعت سرکش و بی‌قرار معنا کنیم، سرهای بریده شده با گیوتین ژریکو، تصویر هولناک وحشت از مرگ و زوال را بسیار بی‌پرده نشان می‌دهند. برقرای ریتم و هماهنگی در تضاد تاریکی و روشنایی، تسلط وی در تکنیک کیاروسکورو را نشان می‌دهد.

موضوعات هولناکی چون اعدام با گیوتین، ابزاری برای انتقال پیام سیاسی

پرداختن به موضوعات هولناکی چون اعدام با گیوتین، ابزاری هنری برای عبور از مرزها و وسیله انتقال پیام سیاسی بود. ژریکو با به تصویر کشیدن بی‌پرده و صریح اعدام با گیوتین و ارائه آن به روشی مستقیم در نقاشی، مخالفت خود را با این شکل وحشیانه از مجازات که در دوره حکومت بوربن‌ها در فرانسه بسیار رواج داشت، بیان می‌کند. تئودور ژریکو آثار بسیاری از چهره‌ قربانیان جنون، به خصوص بیماری کلپتومنیا و بیماری اوهام و همچنین فرماندهان نظامی و سرهای جدا شده به وسیله گیوتین کشیده است. وی به دلیل بیماری سل مزمن، پس از تحمل رنج بسیار، به تاریخ ۲۶ ژانویه ۱۸۲۴ در پاریس درگذشت.

منابع:
www.britannica.com
artsandculture.google.com
www.theartstory.org
mydailyartdisplay.wordpress.com

#بام_نقاشی
نویسنده: یاسمن شاپوری

تصاویر:


گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

یاسمن شاپورمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن شاپور

دبیر تحریریه مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.