برندینگ و ناامنی

49

برندینگ و نا‌امنی

این که خریداران در مورد هنر معاصر احساس ناامنی می‌کنند و به شدت به اطمینان مضاعف احتیاج دارند، واقعیت بازار هنر است که همه متوجه آن هستند، اما درموردش صحبت نمی‌کنند. به همین دلیل خرید یک اثر هنری فقط بر اساس کیفیت آن انجام نمی‌شود، بلکه با هدف به حداقل رساندن ناامنی صورت می‌گیرد.
معمولا ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌حل خریداران و مجموعه‌داران این است که فقط روی برندینگ حساب کنند. مجموعه‌داران از دلالان برندشده حمایت می‌کنند، در حراجی‌های تثببیت‌شده شرکت می‌کنند، از آرت‌فرهای تثبیت‌شده بازدید می‌کنند و به دنبال آثار هنرمندان تثبیت‌شده می‌گردند. در دنیای هنر معاصر تا وقتی برند نشده باشید، کسی نیستید!

ارزش برند روی قیمت‌گذاری آثار هنری

برندینگ به اثر شخصیت، وجه تمایز و ارزش می‌دهد و در عین حال با اجتناب از ریسک و باعث ایجاد اعتماد می‌شود. مثلا اگر به دوستانتان بگویید «این مجسمه سرامیکی را به قیمت 6/5 میلیون دلار خریده‌ام.» چشمانشان از تعجب گرد می‌شود، اما اگر بگویید «این را در ساتبیز خریده‌ام.» یا «از گالری گاگوسیان خریده‌ام.» کسی اعتراض نمی‌کند. به همین ترتیب، ارزش برند روی قیمت‌گذاری آثار هنری تاثیر چشمگیری دارد. مشتریان لری گاگوسیان به راحتی حاضرند قضاوت او یا گالری‌اش را جایگزین قضاوت خود کنند و هرچه را ارائه می‌شود بخرند، تا حدی که حتی گاهی از طریق تلفن یا اینترنت و قبل از دیدن اصل نقاشی خرید خود را انجام می‌دهند. برند دلال معمولا جایگزین و یا عاملی برای تقویت قضاوت خریدار می‌شود.

برند شدن یک هنرمند و ارائه آثار او به عنوان یک اثر هنری معتبر

وقتی یک هنرمند برند می‌شود، بازار هنر هرچه را او ارائه کند، به عنوان یک اثر معتبر می‌شناسند. مجموعه «امروز» اون کاوارا، هنرمند ژاپنی، نمونه شاخص این وضعیت است. آثار این مجموعه، نقاشی یک تاریخ روی بوم هستند. برای مثال، اثر “Nov. 8, 1989” در حراجی کریستیز در فوریه 2006 به قیمت 310 هزار پوند به فروش رسید. این در حالی است که قیمتی که یک دلال برای اثر هنری یک هنرمند نوظهور (ناشناخته) تعیین می‌کند، وابسته به اعتبار گالری و اندازه اثر است، و نه کیفیت آن. پول در رده‌های بالای بازار هنر معنای چندانی ندارد؛ همه ثروت قابل توجهی دارند. مسئله تاثیرگذار، مالکیت یک اثر نادر و باارزش، مثل «پرچم سفید» جسپر جانز است. به نظر می‌رسد که ثروتمندان به دنبال این هستند که این به باقی دنیا ثابت کنند، آن‌ها جدا ثروتمندن!

منبع: تامپسون، دن (1398)، کوسه شکم پر 12 میلیون دلاری، اشکان زهرائی، تهران، نشر بیدگل، چاپ اول.
www.artmarketmag.com

#بام_اقتصاد_هنر
دبیر: هژیر کهریزی
تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.