گران‌ترین آثار هنری تاریخ/گوستاو کلیمت

214

گران‌ترین آثار هنری تاریخ

چهارده- تابلوی Adele Bloch-Bauer I اثر Gustav Klimt، پرتره Adele Bloch-Bauer I در 1906 توسط گوستاو کلیمت خلق شد. این نقاشی که کامل شدن آن 3 سال به طول انجامید توسط Ferdinand Bloch-Bauer همسر اَدل به کلیمت سفارش داده‌ شد. فردیناند، که ثروتش را از صنعت شکر به دست آورده بود، به هنر و خصوصا آثار کلیمت علاقه شدیدی داشت، تا آنجا که چند سال بعد در 1912 یک پرتره دیگر را نیز به کلیمت سفارش داد.

“دوره طلایی”

گوستاو کلیمت، نقاش نمادگرای اتریشی هنرمند پرکاری بود. از او نزدیک به 3000 طراحی به جا مانده است. پرتره ادل، مربوط به دوره‌ای است که بیشترین شهرت را برای او به ارمغان آورد: “دوره طلایی”. استفاده از طلا در آثارش، که آن را از پدرش به ارث برده بود، در کنار تسلط کم نظیرش بر طراحی، خصوصا اندام زنان، منجر به خلق شاهکارهایی همچون نقاشی “بوسه” در این دوره شد.

سرقت نقاشی توسط نازی‌ها

پرتره Adele Bloch-Bauer I پس از فراز و فرودهای بسیار در سال 2006 در یک حراج خصوصی در کریستیز، به قیمت 135 میلیون دلار توسط Ronald Lauder تاجر و مجموعه دار آمریکایی خریده شد. تاریخچه این اثر بر اهمیت و شهرت آن تاثیر چشمگیری داشته است. این نقاشی در 1941 توسط نازی‌ها به سرقت رفت. در 1945 فردیناند که صاحب اثر بود آن را برای خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌هایش به ارث گذاشت.

رکورد گرانترین اثر هنری تاریخ در سال 2006

پس از پایان جنگ و فروپاشی آلمان نازی تابلو در اختیار دولت اتریش بود و نهایتا پس از دعاوی قضایی بسیار در سال 2006 به وارث فردیناند، ماریا آلتمن، برگردانده شد. در سال 2006 این نقاشی رکورد گرانترین اثر هنری تاریخ را به خود اختصاص داد و پس از برگزاری حراج در گالری Neue نیویورک، که توسط لادر و شریکش سرژ سابارسکی تاسیس شده بود، به نمایش درآمد.

#بام_اقتصاد_هنر
دبیر: هژیر کهریزی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.