گسترش حراج های اینترنتی

24

گسترش حراج های اینترنتی

برای کارتر کلیولند جوان، بنیانگذار سایت Artsy، عدم وجود یک سایت فروش اینترنتی آثار هنری همیشه سوال بزرگی بود. به گفته خودش، در آن زمان که کم تجربه بود، درک نمی‌کرد که «نبود چنین سایتی به این دلیل نیست که این ایده تا کنون به ذهن کسی نرسیده است، بلکه به این دلیل است که صنعت و بازار هنر به شدت در برابر تغییر مقاوم است.»

اولین پروژه کارتر طراحی و ساخت سیستمی بود که قابلیت تشخیص شباهت بین آثار هنری را داشته باشد و بتواند بر اساس شباهت‌ها و همچنین پیشینه سلیقه کاربران به آن‌ها پیشنهاد دهد. پس از ساخت این سیستم و پیشنهاد آن به گالری‌ها برای اضافه کردن مجموعه‌هایشان به آن، کماکان برخورد گالری‌ها سرد و سخت بود. وب‌سایت Artsy تنها تیمی نبود که به دنبال رواج خرید اینترنتی در بازار هنر بود. شرکت‌های دیگری مانند ArtSpace، Paddle8، و ArtNet نیز همین هدف را دنبال می‌کردند، اما همه آن‌ها با دیوار سخت کنترل شدید گالری‌ها بر هنرمندان و خرید و فروش آثار مواجه می‌شدند.

ارتقا سیستم پیشنهاددهی وب‌سایت

در سال 2010 و پس از دو سال تلاش مداوم، همچنان هیچ کدام از گالری‌ها با Artsy همکاری نمی‌کردند و این گروه در معرض ورشکستگی بود. اما حمایت یک سرمایه‌گذار به نام جاشوا کوشنر نقطه عطفی بر فعالیت این مجموعه شد. حمایت مالی کوشنر قدرت آن‌ها را بیشتر کرد تا با واسطه هنری معروف، لری گاگوسیان، قرار ملاقاتی بگذارند. ارتباط خانوادگی پدر کارتر با گاگوسیان منجر به حمایت او و گالری Pace از پروژه Artsy شد.
در ادامه راه، تغییراتی در ساز و کار وب‌سایت داده شد تا اختیار بیشتری برای گالری‌ها در نظر گرفته شود. پس از مذاکرات اولیه، آن‌ها بر قیمت‌گذاری آثار و نحوه خرید و فروش نظارت و کنترل بیشتری داشتند. ارتقا سیستم پیشنهاددهی وب‌سایت و توصیه آن به مجموعه‌داران گام دیگری در مسیر پیشرفت بود.

علاقه‌مندی گالری‌ها به همکاری در وب‌سایت Artsy

در سال 2012 و پس از راه‌اندازی عمومی، بالغ بر 20 هزار تصویر از آثار 275 گالری و 50 موزه در وب‌سایت Artsy موجود بود. علاوه بر این، گالری‌ها نه تنها به همکاری با این مجموعه علاقمند شدند، بلکه ماهانه حق عضویتی بین 425 تا 1000 دلار نیز می‌پرداختند. بنا به گفته Artsy، این مجموعه معاملاتی به ارزش 20 میلیون دلار در ماه را مدیریت می‌کند و به طور متوسط مسافتی حدود 3000 مایل را بین خریدار و فروشنده پوشش می‌دهد.

منبع تصاویر و قیمت ها سایت فروش اینترنتی Artsy.net است.
تصویر اول: تابلو Marching Figures اثر Francis Bacon، قیمت 18000 دلار
تصویر دوم: عکس Gold Mine of Serra Pelada اثر Sebastião Salgado قیمت 10000 دلار
تصویر سوم: عکس Piere Cary Village ، اثر Newsha Tavakolian
تصویر چهارم: تابلو Rivières, Crépuscule اثر Enrico Donati
تصویر پنجم: Gloves اثر Meret Oppenheim

#بام_اقتصادهنر
دبیر: هژیر کهریزی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.