شماره پنجم نشریه پشتبام منتشر شد.
شماره پنجم پشتبام، پژوهشی درباره گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان است. این شماره با آثار و گفتههایی از
فرانک احمدزاده، سجاد باغبانماهر، بهمن بروجنی، فرشید پارسیکیا، فرهنگ پارسیکیا،
حمید جانیپور، بهزاد حاتم، فرزانه حسینی، آناهیتا رضایی، زروان روحبخشان، فضه زحمتکش،
حمید سوری، حمیدرضا ششجوانی، محمد شمس، محمد صالحعلا، مهدی فاتحی، یوریک کریممسیحی،
مهدی مقیمنژاد، توکا ملکی، کیوان موسویاقدم، غلامحسین نامی و سینا یعقوبی انتشار یافته است.
فرشید پارسیکیا؛ سردبیر نشریه پشتبام درباره این شماره نشریه میگوید:
در ابتدا باید بگویم که پژوهش درباره گروهی که تنها دو نفر از اعضای آن زنده هستند، بسیار سخت بود و در این راستا و بعد از گذشت نزدیک به پنجاه سال، تفاوت آرا و رویکردهای اعضای این گروه کشفناشدنی است.
با گذشت پنجاه سال از شروع نحلههای فکری مدرن در هنرهای دیداری، در دهه 50 خورشیدی، هنرمندان تجربههای متفاوتی از جمله دانشگاه تهران، انجمن هنری خروس جنگی، هنرستان هنرهای زیبای تهران، بینالهای تهران و جشن هنر شیراز را پشت سر گذاشته بودند. چنین تجربههایی قطعا تاثیرات شگرفی بر رفتار این هنرمندان گذاشته است.
گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان
گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان با هفت عضو اصلی (مارکو گریگوریان، مرتضی ممیز، غلامحسین نامی، مسعود عربشاهی، میرعبدالرضا دریابیگی، فرامرز پیلارام و سیراک ملکنیان)، در سال ۱۳۵۳ تشکیل شد و با شرکت در نمایشگاه بینالمللی تهران در همان سال، اعلام حضور کرد. این گروه با برگزاری هفت برنامه نمایشگاهی؛ ۱- نمایشگاه بینالمللی تهران، ۲- نمایشگاه گالری مس، ۳- نمایشگاه آبی، ۴- نمایشگاه گنج و گستره/یک، ۵- نمایشگاه گنج و گستره/دو، ۶- نمایشگاه هنری بینالمللی بازل(بال) سوییس و ۷- نمایشگاه بینالمللی هنری واشنگتن (واش آرت ۷۷)، تحت تاثیر جریانات هنر روز دنیا فعالیت کرد. میتوان به این نکته اشاره کرد که در طول فعالیت گروه آزاد هیچکدام از اعضا به عبارت «هنر مفهومی» «Conceptual art» اشاره نکردند، ولی در سالهای بعد، بعضی از افراد این گروه همچون استاد غلامحسین نامی، تولیدات هنری دهه پنجاه این گروه را زیرمجموعه هنر مفهومی دانستند. در همین راستا و در این شماره، گروه پژوهش پشتبام و برخی از نویسندگان، به جریان هنر مدرن و پس از آن پرداختهاند تا مخاطبان نگاه جامعتری نسبت به تولیدات این گروه و تاثیراتش از هنر مفهومی داشته باشند.
از منظر نگارنده، نکات زیر در به وجود آمدن گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان، قابل توجه است:
1.رفتار اقتصادی پهلوی دوم در مواجهه با هنرهای دیداری که منجر به گردش اقتصادی در این حوزه شده بود.
2.تاثیراتی که جنبش سقاخانه بر فضای فرهنگ و هنر و بازار هنر گذاشته بود و باعث کمتر دیده شدن بعضی از هنرمندان و فضاهای دیگر هنرهای دیداری شده بود.
3.نگاه ضدسرمایه که عموما در رفتار بعضی از هنرمندان چپگرا دیده میشد.
4.ورود جسته و گریخته اخبار و اطلاعات هنر پسامدرن، توسط هنرمندانی که از غرب به ایران آمده بودند.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
در این شماره میخوانید:
سرمقاله
فرشید پارسیکیا
……………………
سالشمار گروه آزاد
نقاشان و مجسمهسازان
گروه پژوهشی پشتبام
……………………
تاریخنگاری گروه آزاد
گروه پژوهشی پشتبام
……………………
بررسی ریشهشناختی
واژههای مرتبط با “گروه
آزاد نقاشان و مجسمهسازان”
فرهنگ پارسیکیا
……………………
ولولهای در شهر
گفتوگوی توکا ملکی
با غلامحسین نامی
……………………
علیه شیشدگی
سینا یعقوبی
آناهیتا رضایی
……………………
چالش تعریف
گفتوگوی زروان روحبخشان
با حمید سوری
……………………
شمشیر زنان بیشتری
میخواهیم.
بهزاد حاتم
……………………
مارکو؛ شخصیتی محکم و جدی
گفتوگوی فرانک احمدزاده
با لیلی گلستان
……………………
هنرمند از پول حرفی نمیزند.
حمیدرضا ششجوانی
……………………
هنر محدودیتپذیر نیست.
گفتوگوی فضه زحمتکش
با بهمن بروجنی
……………………
تحدیدِ تهدید
کیوان موسویاقدم
……………………
پوتینهای خسته از صلح
گفتوگوی آناهیتا رضایی
با محمد صالحعلا
……………………
بیلی با آخی بر سر
حمید جانیپور
……………………
در ستایش امر خیالی
مهدی مقیمنژاد
……………………
هفت انگشت اثرگذار
مهدی فاتحی
……………………
هنر همچون درمان
فرزانه حسینی
……………………
مخالفان گروه آزاد
سجاد باغبانماهر
……………………
ساکن روان
یوریک کریممسیحی
……………………
منابع
زروان روحبخشان
محمد شمس