میلتون گلیزر طراح گرافیک مشهور جهان

99

طراح لوگو معروف “I♥️NY”

میلتون گلیزر (1929 – 2020)، یکی از طراحان گرافیک مشهور جهان محسوب می‌شود. برای بسیاری از طراحان گرافیک نام میلتون گلیزر مترادف با طراحی گرافیک آمریکایی است. او تحصیلات خود را در کوپر یونیون نیویورک و بولونیای ایتالیا به پایان رساند. از جمله فعالیت‌های او، طراحی پوستر، طراحی لوگو، طراحی جلد کتاب و صفحات موسیقی و صفحه‌آرایی نشریات گوناگون بوده است. گلیزر علاوه بر فعالیت در استودیو شخصی، از بنیانگذاران “استودیو پوشپین” در سال ۱۹۵۴، یکی از موسسین “مجله‌ نیویورک” به همراهی کلی فلکر در ۱۹۶۸ و بنیانگذار موسسه‌ میلتون گلیزر در ۱۹۷۴ و طراح لوگو معروف “I♥️NY” یا همان “آی لاو نیویورک” در ۱۹۷۷ است.

گرایشات ضد تجاری در حوزه گرافیک

او علاقه بسیاری به هنر شرق و آفریقا داشت. با وجود تبحر بسیار در تصویرگری، خود را دیزاینر می‌دانست، نه یک تصویرگر. آثار برجسته او در استودیو پوشپین تاثیری بسزایی بر طراحی بصری دهه¬های 1960 و 1970 آمریکا گذاشت. گلیزر عقیده داشت کامپیوتر از مخرب‌ترین ابزارها برای یک طراح گرافیک است. همچنین با گرایشات ضد تجاری در حوزه گرافیک، باور داشت که صاحبان سرمایه در پیشبرد دیزاین بسیار خطرناک عمل می‌کنند. از دیدگاه او، تاثیر، عملی‌ست شایسته و به همین دلیل در آثار خود، تاثیر بسیاری از هنرمندان پذیرفته است.

فرم‌های هندسی علایمی انتزاعی نیستند

نزد گلیزر فرم‌های هندسی، کلمات و اعداد، صرفن علایمی انتزاعی نیستند، بلکه اشیایی ملموس با ابژه هستند و همین آنها را واجد مضامینی می‌سازد که دستمایه تفسیر قرار گیرند. در اواخر دهه 1950 و اوایل 1960 وی توانست روشی را در طراحی ایجاد کند که دارای جرم بود. این روش در واقع الهام گرفته از طرح‌های خطاطی جهت‌دار و طرح‌های آبرنگی پیکاسو بود.

قباد شیوا از شاگردان میلتون گلیزر

در دهه 1960 او تصاویری از اشکال هموار ایجاد کرد که در آن‌ها از خطوط برجسته سیاه و رنگ‌هایی که با فیلم‌های رنگی ترکیب شده بود استفاده می‌کرد. این سبک طراحی شماتیک، تکرار پیکرنگاری کتب کمدی، طرح‌های منحنی‌وار فارسی و نقوش اسلامی، رنگ‌های هموار نقاشی‌های ژاپنی و برش‌های ماتیس و پویایی هنر معاصر بود. گلیزر بر تعداد زیادی از طراحان گرافیک در دنیا تاثیر گذاشت و شاگردان زیادی تربیت کرد. از شاگردان ایرانی او، قباد شیوا است که بسیار تحت تاثیر گلیزر بوده است.

#بام_گرافیک
دبیر: محمد شمس

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.