چارلز شولتز/بادام زمینی‌ها

247

بادام زمینی‌ها

بادام زمینی‌ها Peanuts‎، مجموعه کمیکی آمریکایی است که  چارلز شولتز(۱۹۲۲_۲۰۰۰)،  آن را می‌نوشت و تصویرسازی می‌کرد. شولتز در ايالت مینیاپولیس آمریکا به دنیا آمد. بعد از مدرسه در یک دوره مکاتبه‌ای به مطالعه هنر پرداخت و با شروع جنگ‌جهانی به ارتش پیوست. بعد از جنگ ابتدا در همان مدرسه هنری معلم شد، اما کم‌کم به كشيدن كارتون و داستان مصور پرداخت. مجموعه بادام زمینی‌ها تقریباً به مدت نیم قرن از ۲ اکتبر سال ۱۹۵۰ تا ۱۳ فوریه ۲۰۰۰ منتشر می‌شد و پس از آن نیز بازنشر شده‌است. این مجموعه در ۱۷۸۹۷ شماره منتشر شده از محبوب‌ترین و پرنفوذترین‌ها در تاریخ داستان مصور به شمار می‌آید. بی‌تردید می‌توان آن را طولانی‌ترین داستان مصوری دانست که تا کنون «توسط یک نفر» خلق شده‌است. 

اوج محبوبیت در دهه ۱۹۶۰

بادام زمینی‌ها در اوج محبوبیت خود در دهه ۱۹۶۰ در بیش از ۲۶۰۰ روزنامه با خوانندگانی حدود ۳۵۵ میلیون نفر در ۷۵ کشور جهان و به ۲۱ زبان منتشر می‌شد. این مجموعه به همراه اثری دیگری برای خالق آن، شولتز، بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد داشته‌است. آثار بسیاری بر اساس مجموعه بادام زمینی‌ها ساخته شده؛ نمایش موزیکال، مجموعه انیمیشن و فیلم سینمایی که بسیار محبوب بوده‌اند و جوایز بسیاری از جمله جایزه امی را ربوده‌اند. در سال ۲۰۰۲ موزه چارلز شولتز در کالیفرنیا، که چهار دهه خالق بادام زمینی‌ها درآن زندگی و کار می‌کرد، افتتاح شد. در سال ۲۰۱۶ نیز موزه اسنوبی در توکیو افتتاح شد.

لایه‌های فلسفی و روان‌شناختی

بادام زمینی‌ها یکی از ادبی‌ترین مجموعه‌های داستان مصور است که به روابط گروهی از شخصیت‌های مختلف با لایه‌های فلسفی و روان‌شناختی می‌پرداخت. بسیاری از شخصیت‌های این مجموعه از افراد و رویدادهای واقعی الهام گرفته شده‌اند. اسنوبی بعد از چارلی براون یکی از اولین شخصیت‌های مجموعه بود که بر اساس سگ چارلز در کودکی، طراحی شد و درسراسر جهان بسیار محبوب شد. ووداستاک دوست و همراه همیشگی اسنوبی است که در دهه ۶۰ به داستان افزوده شد و نامش از نمایشگاه هنر و موسیقی برداشته شد. در ۱۹۵۸ اولین عروسک‌های اسباب‌بازی چارلی براون و اسنوبی و دیگر شخصیت‌ها تولید شد و تاکنون نیز مجموعه‌ای از کالاهای مختلف با الهام از این مجموعه از کارت تبریک تا کالای خواب تولید می‌گردد. شولتز از نام بادام زمینی‌ها بر مجموعه‌اش خشنود نبود و “Good Old Chalie Brown” را نام مناسب‌تری می‌دانست. شولتز كه در طی دوران کاری‌اش حدود ۱۴۰۰ کتاب منتشر کرده در جایی در مورد موفقیت مجموعه بادام‌زميني‌ها گفته: “هنوز برای معصومیت بازار وجود دارد. “

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت‌بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت‌بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.