هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

گران‌ترین آثار هنری تاریختوسط : در:


گران‌ترین آثار هنری تاریخ

هفت- تابلو “شماره ۶ (بنفش، سبز و قرمز)” اثر مارک روتکو در آگوست ۲۰۱۴ از طریق یک واسطه هنری به قیمت ۱۸۶ میلیون دلار (۱۴۰ میلیون پوند) به فروش رفت و در حال حاضر هفتمین اثر گران‌قیمت بازار هنر است. این تابلو در ۱۹۵۱ خلق شد و مشابه دیگر آثار روتکو در این دوره، شامل مستطیل‌هایی با رنگ‌های متفاوت است که روی پس‌زمینه‌ای که سراسر بوم را در بر گرفته پدیدار شده‌اند.

دلبستگی عمیق روتکو به فرم و رنگ

هرچند که روتکو شخصا خودش را پیرو سبک خاصی نمی‌دانست، اما اغلب او را به عنوان یکی از برجسته‌ترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی می‌شناسند. دلبستگی عمیق او به فرم و رنگ در پیوند با نظرات یونگ و فروید منجر به ویژگی‌های منحصر به فرد در آثار او شد. اگرچه مطالعه آثار نیچه، خصوصا این اندیشه که تراژدی‌های یونانی می‌توانند در برابر ترس انسان از زندگی فانی به کمکش بیایند، برایش جذاب بود، اما در نهایت نتوانست او را از پایان دادن به زندگی خویش باز دارد.

پیگیری‌هایی قضایی برای معامله تابلو

معامله این تابلو بخشی از پرونده فساد و کلاهبرداری است که خریدار این اثر، دمیتری ریبولوفلف (Dmitry Rybolovlev)، علیه واسطه هنری، ایو بوویر Yves) Bouvier)، در سال ۲۰۱۵ مطرح کرد. ریبولوفلف ادعا کرد که بوویر این اثر را ۸۰ میلیون پوند خریده و به قیمت ۱۴۰ میلیون پوند به او فروخته، در حالی که توافق آنها کمیسونی ۲ درصدی از کل مبلغ معامله بوده است. طبق اتهام مطرح شده در این پرونده، بوویر در قالب خرید ۳۸ اثر هنری، در مجموع یک میلیون دلار کلاهبرداری کرده است. اتهامات منجر به پیگیری‌هایی قضایی در سنگاپور، سوییس، فرانسه، چین و آمریکا شد و پای ساتبیز را هم به ماجرا باز کرد. این پرونده کماکان در جریان است.

تصویر اول: تابلوی (No. 6 (Violet, Green and Red
تصویر دوم: Mark Rothko
تصویر سوم: Dmitry Rybolovlev
تصویر چهارم: Yves Bouvier

#بام_اقتصاد_هنر
دبیر: هژیر کهریزی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

مجله آنلاین

هژیر کهریزیAuthor posts

دبیر اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.