هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

محمد پيريايی/ معماری و طبيعت بی‌جانتوسط : در:


محمد پيريايی

محمد پيريايی متولد ۱۳۶۳ در قم و ساكن تهران است. او دانش‌آموخته صنايع دستی در كاشان و نقاشی در مقطع كارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد تهران است. محمد در بيشتر آثارش از فرم های معماری گونه به عنوان عنصر اصلی بهره جسته و بناهای يادمانی از مكان‌هايی كه هم آشنا هستند و هم نيستند، مانند برج‌های خيالی می‌سازد. او می‌گويد از معماری و طبيعت بی‌جان به مثابه بدن، با بيان آيرونی استفاده می‌كند. همچنين معتقد است حساسيت‌های هنرمند او را به خلق وا می‌دارد و بی ترديد هر هنرمندی تحت تاثير پيرامون و به طور خاص زادگاه خویش است.

ارجاع به سكانس تقدير شده فيلم “رزم ناو پوتمكين”

او مجموعه‌هايش را با طراحی آغاز می‌کند و سپس از ميان طرح‌ها بعضی به صورت مجسمه متولد می‌شوند و برخی در قالب چاپ بر روی كاغذهای بزرگ. تكنيک قالب آثار او سراميک است كه گاهي با چوب سوخته و در مواردی با رزين تركيب شده‌اند.
محمد در آخرين نمايشگاهش در گالری دستان با عنوان “پلكان اودسا” ارجاعي به سكانس تقدير شده فيلم “رزم ناو پوتمكين” ساخته سرگئی آيزنشتاين دارد. چيدماني ٢٠٠ تكه‌ای از محراب‌های تكرار شونده كه از يك ديوار گالري شروع شده و با بقيه آثار ارائه شده در نمايشگاه به يك مفهوم واحد مي‌پردازد. او تا كنون ۵ نمايشگاه انفرادی مجسمه و طراحی برگزار كرده است و در بيش از ۱۵ نمايشگاه گروهی داخلی و خارجی شركت داشته است.

#بام_پیکرسازی
دبیر: فرزانه حسینی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

مجله آنلاین

فرزانه حسینیAuthor posts

دبیر بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.