نقاشی‌های کنایه‌آمیز و مبهم اد نردروم

250

کنایه‌آمیز و مبهم

اد نردروم (Odd Nerdrum) نقاش پسامدرن سوئدی-نروژی، هشتم آوریل ۱۹۴۴ به دنیا آمد. کثرت‌گرایی، التقاط‌گرایی، خود‌آگاهی، فنی‌گرایی و فردگرایی، پنج خصلت پسامدرن بارز در آثار وی هستند. او برای به تصویر کشیدن تفسیرخود از انسان معاصر، از نمادها و اسطوره، علائم و نشانه‌های بصری خاصی بهره برده است. نردروم که هنرش به “کیچ” شناخته شده است، بسیار تحت تاثیر نقاشی باروک و هنرمندانی چون کاراواجو و رامبراند به ویژه در نورپردازی و ایجاد فضای تاریک و گاه هراس‌آور است.

انسان در محاصره عناصر نامربوط با دنیای معاصر

در آثار نردروم انسان مرکز توجه است. انسانی که در محاصره عناصر نامربوط با دنیای معاصر است؛ حضور در محیط و مکانی چون صحرا، جنگل و بیابان، بدون فروغ و روشناییِ چشمگیر، که تنهاییِ او را به تمامی بازمی‌نمایاند. اد نردروم در هر سال شش تا هشت اثر خلق می‌کند. می‌توان آثار او را به سه دسته کلی تقسیم کرد:
۱- نقاشی‌هایی از زندگیِ روزمره و طبیعت بی‌جان؛ تصاویری مثل یک خشت آجر ، یک دست دندان مصنوعی، نوزادی که
قنداق شده و مانند آن.
۲- چهره‌ها و خودنگاره‌هایی ملبس به پوشش و رداهایی از دوره‌های پیشین.
۳- مناظری که حاصل سفرهای متعدد او به ایسلند بوده و تصاویری از جهان، پس از خاموشیِ تمدن کنونی؛ کنایه‌آمیز و مبهم.

برهوت و بیان تناقضات تاریخی و روانشناختی

او به دلیل سبک و سیاق ویژه‌ای که برای زندگی می‌پسندد، علاقه چندانی به عرضه آثارش در سطح عمومی و به شیوه
نمایشگاهی ندارد. نردروم به هنر جدید چندان اهمیت نمی‌دهد و بر خلاف شاخصه‌های شناخته‌شده این هنر حرکت می‌کند.
خلاف تمامیت‌خواهیِ هنر مدرن، خلاف هنر سهل الوصول و حاضر و آماده و خلاف آن‌چه که از سرعت، علم و تکنولوژی
به منزله فضیلت مطرح می‌شود.

موقعیت جغرافیاییِ آثار وی معمولا بیابان برهوت است. به نظر نردروم، این دنیای کهن و نیمه باستانی همان دنیای مدرن است، که در آن نشانی از ایمان، اهداف متعالی و یا اجتماع آدمیان یافت نمی‌شود. او برهوت را برای بیان تناقضات تاریخی و روانشناختیِ انتخاب می‌کند و با به تصویر کشیدن بربریت (کهن یا مدرن)، مخاطب را وا می‌دارد تا مدنیت والا و وقار فناورانه را از ساحتی متفاوت و منظرگاهی نوین به نظاره بنشیند.

منابع
– آغداشلو، آیدین،۱۳۸۳، کابوس هولناک نردروم، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره ۹.
-امیرحاجبی، علیرضا، ۱۳۹۰، سایه‌هایی روی نقاش سایه‌ها، روزنامه شرق.

#بام_نقاشی
یاسمن رسولی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

یاسمن رسولیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن رسولی

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.