بام عکاسی/ دایان آربس «آگاهی ناشاد»

134

پشت بام- معرفی آثار دایان آربوس


بام عکاسی: دایان آربس *«آگاهی ناشاد»

عکاسی نوعی مکاشفه است؛ بازمانده مادی از عالم غیرمادی. در این میان عکس‌های دایان آربس با صراحت و راستی وجود جهانی دیگر را نشانمان می‌دهد. دایان آربس عکاس آوانگاردی بود که در 14 مارس سال 1934 در آمریکا به دنیا آمد. آربس به عکاسی از افرادی که ظاهرا عجیب به نظر می‌رسیدند، علاقه‌ داشت. این امر شاید ناشی از زیست او در محله‌ای بود که بر نگرش عکاسانه او تاثیر ویژهای داشت.

او تصاویر زیادی در همین محل تهیه کرده است؛ تصاویری از کارناوالی که در آن افراد اشیا تیزی را به بدن خود فرو می کردند، مردان زن پوش، یک فرددوجنسیتی به همراه سگش، مردی که خالکوبی بر تمام بدنش نقش شده و امثال آن. در نهایت آربس عکس‌هایی از آسایشگاه روانی ناشناسی گرفت که شامل برخی از آخرین و تاثیرگذارترین آثار اوست. یکی از ویژگی‌های کار وی جلب اعتماد افراد و آشنایی با آن‌ها به جای عکاسی مخفیانه
است که به آن‌ها حالتی همچون سکون و جدیت پرتره‌های ویکتوریایی می‌دهد. عکس‌های دایان آربس در عین حال که، از نظر دیداری و موضوعی، مخاطب را نهیب می‌زند، اما چندان احساس شفقت و یا ترحم برنمی‌انگیزد.

عکاسی از جبر حاکم بر زندگی مردم

آربس عکاس جبر حاکم بر زندگی مردم است. مردمانی که نقص‌های آن‌ها از بدو تولد همراهشان بوده است. آربس در بیشتر مدت کار حرفه‌ای خود برای ثبت پرتره‌ها از فلاش استفاده می‌کرده که نتیجه‌ آن شفافیت و کنتراست بسیار بالا بین موضوع و پس‌زمینه است. با این‌حال، تقریبا تمام پرتره‌های دیگر که در فضای بیرونی قرار دارند بدون فلاش گرفته شده‌اند.

شاید وی‌ خواسته مزاحمتی برای افراد ایجاد نکند، که نتیجه‌ آن فقدان کنتراست و ایجاد طیف خاکستری است که فرد-موضوع را بسیار واقعی می‌نمایاند. بخشی از قدرت پرتره‌های آربس، به دلیل استفاده از کادر مربع است. کادر مربع، به دلیل تساوی اضلاع، از نظر دیداری دارای فشردگی بیشتری است و سبب تمرکز دید بر موضوع اصلی – در این‌جا پرتره‌ها – می‌شود. دایان آربس که در طول زندگی خود به افسردگی مبتلا بود، در ۴۸ سالگی در حالی که در وان حمام بود با تیغ اصلاح به زندگی خود پایان داد.

پی‌نوشت
* – عبارت فلسفی از فردریش هگل، فیلسوف آلمانی.
منبع
سانتاگ، سوزان، (۱۳۹۷)، درباره عکاسی، ترجمه: مجید اخگر، چاپ دوم، تهران، بیدگل.

#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

فاطمه پزشکی مقدممشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه پزشکی مقدم

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.