هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

معرفی هنرمند/ آتوسا وحدانيتوسط : در:

آتوسا وحداني

آتوسا وحداني


آتوسا وحداني

آتوسا وحداني ، متولد ١٣٥٥ در تهران دانش‌آموخته مهندسی
الكترونيك از دانشگاه آزاد است. او پیکرسازي را از سال ١٣٧٣
در كارگاه هنر، نزد حميد رضايي آغاز كرد. وحداني پیکرسازی
با گرايش فيگوراتیو است و در دوره‌هايي به بازسازي أشياء
پرداخته و يا اعداد را بزرگ‌نمايي كرده و همواره برخوردي فيگوراتیو
با فرم داشته است.
در مجموعه آدم‌ها، تلفيق پیکرهایی ساده و بدون جزييات،
با ابزارهاي سنتي ايراني چون سنگ آسياب، هاون، ترازو
و امثال آن به تركيب جديدي دست پيدا کرده كه بي‌شباهت
به آن‌چه در زندگي روزمره تجربه مي‌كنيم نيست؛ رهايي از
سنت‌هايي كه ريشه در جانمان دوانده و دست و پايمان را
بسته به آساني ميسر نمي‌شود و شايد در مواردی غيرممكن
به نظر برسد.

وحداني در مجموعه بعدي با حذف كامل فرم پیکر انساني،
أشيایی چون رمل، طلسم و غيره را در إبعادي بسيار بزرگ‌تر
از آن‌چه هميشه ديده‌ايم ساخته است. اين ابعاد اغراق‌آميز
مي‌تواند كنايه‌اي بر غيرمتعارف بودن خرافه‌پرستي در زندگي
انسان قرن بيست و يكم باشد. توجه به اين شی‌-‌مجسمه‌هاي
كوچك (رمل، طلسم، اسطرلاب و غیره) را مي‌توان ميراث پرويز
تناولي دانست كه وحداني، از نسل شاگردان دهه هشتاد اوست.
آتوسا وحداني در مجوعه زن اكنون و از اين پس، با قالب‌گيري از
زنان اطرافش و ارائه بخش‌هايي از بدن آنها، آثاري را خلق كرد که
با موضوعی که از نام این مجموعه پیداست؛ زنانی با پوشش ترمه
كه آرام در محدوده‌اي از پيش تعيين‌شده در خود تنيده‌اند. اين
تصوير همان قالب مشخصي است كه در جوامع سنتي براي زنان
تعريف مي‌شود.

آتوسا وحداني يك نمايشگاه انفرادي و بيش از چهل نمايشگاه
گروهي در ايران، امارات، هلند، بلژيك، اتریش، فرانسه، يونان،
كانادا و آمريكا را در کارنامه خود دارد.

#بام_پیکرسازی
دبیر: فرزانه حسینی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاینویژه

فرزانه حسینیAuthor posts

دبیر بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.