هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نقاشی‌های علی صادقیتوسط : در:

علی صادقی

علی صادقی


نمایشگاه نقاشی‌های علی صادقی

در نمایشگاه اخیر علی صادقی در گالری اُ، رد پایی از آثار
پیشین وی دیده می‌شود، اما نه چندان مستقیم و صریح.
برای او نقاشی و کنش نقاشانه در اولویت است، شاید به
همین دلیل او در این نمایشگاه نه عنوانی بر آثار گزارده و
نه بیانیه‎ای نوشته است.
اگر (بنا بر قراردادی صرفا در این متن) بپذیریم که عنوان و
استیتمنت نمایشگاه واسطه و مقدمه‌ای میان اثر و مخاطب
هستند، او نقاشی‌هایش را بدون هیچ گونه واسطه و
مقدمه‌ای روبه‌روی مخاطب قرار می‌دهد تا بیننده تنها اثر
را ببیند و بس؛ بدون در نظر گرفتن هیچ پیش‌زمینه فکری از
قبل.

حضور چهره‌های انسانی و حیوانی در برخوردی انتزاعی و
قلمی اکسپرسیو، در کنار تقسیم‌بندی‌های هندسی – که
البته حضور کم‌رنگ‌تری به نسبت دیگر عناصر دارند – عوامل
تشکیل‌دهنده فضای نقاشی‌های اوست.
چهره‌ها و پیکره‌های آثار او، با حرکت‌های قوی قلم‌ و تاش‌های
رنگی، در تقابل با خاکستری‌های تیره گسترده در زمینه، بافت
برجسته‌ای دارند.

تقابل بین سطوح رنگی و ارایه مرزبندی خطی (ضعیف و قوی)
برخی عناصر، تضادی از درجات اولویت و اهمیت فرم‌ها را در
تابلو پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.
علی صادقی با توجه به وسواس نقاشی گونه‌ در فرآیند تولید
اثر هنری، با در نظر گرفتن آن‌چه در پس ذهن دارد، که از تجربه
زیسته‌اش نشات می‌گیرد، در تلاش برای شبیه‌سازی واقعیتی‌
است که برای او در خلال شکل دادن به آن واقعیت، اتفاق نقش
مهمی بازی کرده و در روند کار شکل می‌گیرد؛ اتفاقی که در
لحظه رخ می‌دهد و اتفاقی که در لحظه‌ای در گذشته رخ داده؛
که البته در مواقعی سمت و سویی جدید به کار می‌بخشد.

جریان سیال ذهن

نقاشی‌های او همانند جریان سیال ذهن هستند. شکل خاصی
از روایت داستان که مشخصه‌های اصلی آن پرش‌های زمانی،
آشفتگی دستوری و نشانه‌گذاری، تبعیت از زمان ذهنی
شخصیت‌های داستان است، که به دلیل انعکاس ذهنیات
در مرحله پیش از گفتار شخصیت رخ می‌دهد.
او برای بیان تداعی‌های ذهنی‌ خود، در کنشی نقاشانه،
تک گویی‌های درونی مستقیم و غیر مستقیم را به تصویر
می‌کشد.

#بام_گردی
دبیر: محمد شمس

 

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

محمد شمسAuthor posts

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.