هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مارک یانسنتوسط : در:

مارک یانسن

مارک یانسن


مارک یانسن

مارک یانسن تصویرگر هلندی متولد ۱۹۷۴ است. او در
آکادمی هنرهای زیبای مایستریخت تحصیل کرد و فعالیت
حرفه‌ای خود را در ۱۹۹۷ در استودیوی شخصی خود آغاز
کرد. او تا سال ۲۰۱۶ تقریبا با تمام ناشران مهم هلندی و
بلژیکی همکاری و حدود ۳۵۰ کتاب برای کودکان و بزرگسالان
تصویرگری کرده است.
بسیاری از کتاب‌های او در حال حاضر به کشورهای مختلف
راه یافته‌اند و به بیش از ده زبان ترجمه شده‌اند.
یانسن علاوه بر تصویرگری تاکنون ۴ کتاب تصویری نیز پدید آورده
است.

او در در مورد نحوه کارش می‌گوید: پیدا کردن ایده برای کتاب
تصویری سخت‌ترین بخش کار است، زیرا همه چیز براساس آن
شکل خواهد گرفت؛ ایده باید خوب، درست و ساده باشد. ایده
اولیه یکی از کتاب‌هایم تنها در سه ثانیه به ذهنم رسید، اما
سه ماه برای تکمیل و تنظیم آن جست‌وجو می‌کردم. سپس
شروع به نوشتن طرح داستان می‌کنم؛ کلمات کلیدی و طرح‌های
سریع برای نشان دادن ایده؛ها.
سپس کار بیشتر روی طرح‌ها آغاز می‌شود و روند پیشرفت، ریتم
و شیوه پرداخت داستان را در کتاب بررسی می‌کنم. پس از
اطمینان از کامل بودن پیش طرح‌ها، اجرای کار آغاز می‌شود؛
شخصیت‌ها، جانوران و سایر موارد مورد نیاز برای کتاب را با
آبرنگ رنگ آمیزی می‌کنم، در انتها با نرم‌افزار پرداخت نهایی
تصاویر را انجام می‌دهم و نسخه نهایی دیجیتال آماده چاپ
می‌شود.

الیزابت زوئرگر، تصویرگر اتریشی

تصویرگر مورد علاقه و الهام‌بخش او الیزابت زوئرگر، تصویرگر
اتریشی است که به گفته خودش پایه و اساس کار با آبرنگ
را از کارهای او آموخته است، اما به جز زوئرگر آثار تصویرگران
بسیار دیگری را نیز مطالعه می‌کند.
توصیه یانسن به تصویرگران و نویسندگان برای خلق کتاب
تصویری، دادن فرصت کافی به خود است تا ایده مناسب
را پیدا کنند، چنان که وی سال‌ها و برای ده‌ها کتاب و پروژه،
تصویرگری انجام داده بود تا کم کم با قدرت وارد جهان خلق
کتاب‌های تصویری بشود.
آثار وی دنیایی از رنگ‌ها و لکه‌های سیال و جذاب است؛
لکه‌هایی که در عین رهایی، دقیق وحساب‌شده در کنار
هم قرار گرفته‌اند. پالت او متنوع و پرهیجان است. شاید در
برخورد اول کارهایش بسیار ساده به نظر برسند، اما با تعمق
بیشتر ایده‌هایی که در پس تصاویر جا گرفته‌اند، بیننده را
مجذوب خود می‌کنند.

#بام_تصویرگری
دبیر: سمیه علی‌پور

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

سمیه علیپورAuthor posts

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.