هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام کاغذی/ سال‌شمار بینال‌های تهران ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۵توسط : در:

بینال‌های تهران

بینال‌های تهران


بینال‌های تهران

سال‌شمار درباره رخدادها، جریان‌ها، افراد و مکان‌هایی
که بر روند و توسعه “بینال‌های تهران ۱۳۳۷ – ۱۳۴۵” تاثیر
گذاشته‌اند.

در مقدمه سال‌شمار این شماره می‌خوانیم:

{سال‌شمار پیش رو شامل پژوهشی است پیرامون
بینال‌های تهران که پایه، شکل‌گیری و روند توسـعه این
بینال‌ها را هدف قرار داده و اطلاعات افراد، جریان‌ها و یا
مکان هایی را که بر روند شکل‌گیری بینال‌ها تاثیر
گذاشته‌اند، ارائه می‌کند.
لازم به ذکر است، برای هنرمندانی که ذیل فضای هنر
نو و مدرنیسم تولید اثر کرده‌اند از عبارت «هنرمند جریان
هنر نوگرای ایران» استفاده شده و برای هنرمندانی که
با رجوع بــه فضای تصویری و محتوایی گذشته جغرافیای
ایران فعالیت کرده‌اند از عبارت «هنرمند جریان هنر
نوسنت‌گرای ایران» استفاده شده و همچنین در این
سال‌شمار هر جا که از مکتوبات دیگر نقل قول آمده است
از کلمه «مکتب» در پیشوند سقاخانه استفاده شده و هر
جا که نقل قول نبوده و مجموعه پژوهشی پشت‌بام ذکر نام
کرده، از کلمه «جنبش» در پیشوند سقاخانه استفاده شده
است.
در نهایت آن که نام آقایان مدبر و قوللر آغاسی، هنرمندان
قهوه خانه‌ای، در ایــن سال شمار درج شــده است. دلیل
این امر تاکید مارکو گریگوریان بر شناخت آثار ایشان توسط
جامعه هنری است.}

#بام_کاغذی

گروه پژوهشی «پشت بام»

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.