هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مروری بر نمایشگاه آثار کیومرث کیاست به کیوریتوری زروان روح‌بخشانتوسط : در:

پشت‌بام - بام‌گردی - مروری بر نمایشگاه آثار کیومرث کیاست به کیوریتوری زروان روح‌ بخشان


مروری بر نمایشگاه آثار کیومرث کیاست به کیوریتوری زروان روح‌بخشان

•نمایشگاه آثار کیومرث کیاست
•کیوریتور: زروان روح‌بخشان
•با عنوان “مسخ تاریخ”
گالری دنا

آثار هنری زیادی را سراغ داریم که انسان، عنصر اصلی
و نقطه تاکید آن‌هاست. وقتی می‌گوییم “انسان”
صرفا از یک گونه جاندار حرف نمی‌زنیم،
دست روی موجودی می‌گذاریم که با گذشت
هزاران سال تکامل، گویی هنوز برای خودمان ناشناخته‌ است.

کیومرث کیاست هنرمندی‌ است که تصویری امروزی
از انسان ارائه می‌کند. اما نه این ظاهر فریبنده
که با پیشرفت همه روزه، برتری و جایگاه خلقتش
را به رخ دیگر موجودات می‌کشد. کیاست آیینه‌ای
در برابر ما قرار می‌دهد که بهتر بنگریم و بیشتر فکر کنیم،
شاید در پس این نگریستن تصویر دیگری از انسان دیده شود.
تصویری که شاید خیلی دوست نداشته باشیم.

انسان‌های آثار او به وجوه مختلفی اشاره دارند،
همه آنچه از درد و آسایش یا از بیم و امید می‌شناسیم،
در آنها پیداست. خوب که بنگری خودت را می‌بینی؛
یا گذشته توست یا آینده تو.
خوب که بنگری این تویی که یا رقم زدی یا قرار است بزنی.

آثار کیاست نوعی وهم بی‌مکان و بی‌زمان را به همراه دارند
که می‌شود آنها را از گذشته تا به امروز، حتا به
آینده تعمیم داد. او این فضای خیالی را با برخوردی اکسپرسیو
ترسیم می‌کند که انسانهایش منفعل نباشند
و تاثیرگذاری دو چندان نسبت به من مخاطب ایفا کنند.

چه در کارهای رنگی و چه در کارهای سیاه و سفیدش،
انسان‌های کیاست، مخاطب هستند. مخاطب نمایشگاهی
که آثار هنری‌اش من و شماییم. من و شمایی
که هم محصول گذشته خودمان هستیم، هم مسئول آینده خودمان.
کیومرث کیاست هنرمند رک و بی‌تعارفی‌ است،
نه به لحاظ گفت‌وگویی، بلکه به لحاظ بصری.

او واقعیت امروزی بشر را در نسبت با تلاشی هزاران ساله برای دست یافتن به آرمانی خیالی، نشان می‌دهد. بشری که خود سازنده و نابودگر آرمان است.
.
#بام_گردی
دبیر: محمد شمس

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

محمد شمس Author posts

دبیر بام‌گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.