هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نقاشی‌های اوژن شیراوژنتوسط : در:

اوژن شیراوژن

اوژن شیراوژن


زنان نقاشی اوژن شیراوژن

ضربه قلم‌های درشت و زمخت، رنگ‌های جسمی،
گرم و آتشین در کنار خاکستری‌های گرم از مشخصه
نقاشی‌های اوژن شیراوژن است. زنان نقاشی
شیراوژن، از داخل کادر به مخاطب خیره شده‌اند.
تنها نشسته‌اند و اغلب احساساتشان را در پشت
چهره تا حدی بی‌حالت، پنهان کرده‌اند و بی‌تفاوت
به اطراف، خودنمایی می‌کنند. حتی حضور گل‌های
خاردار در اطرافشان از این بی‌تفاوتی نمی‌کاهد.
موضوع اکثر نقاشی‌ها زنان هسنتد که معمولا از
روی مدل یا عکاسی از مدل‌ها نقاشی شده‌اند،
اما نقاش از بازنمایی فیگور فراتر رفته و با اغراق در
فرم بینی و گردن و اجزای بدن، به بیانی اکسپرسیو
از واقعیت می‌رسد.

این نقاشی‌ها نشانی از زمان و مکان مشخصی ندارند.
پس‌زمینه تصویر به تنالیته‌ای از یک رنگ خلاصه می‌شود
و کم عمق است.
در مجموعه متاخر وی، فرم‌های تزئینی پس‌زمینه و اطراف
فیگورها، حذف شده و جایش را به بیان رنگی قوی داده
است.
اوژن شیراوژن متولد 1356، کارشناسی و کارشناسی
ارشد نقاشی را بین سال‌های 2004 تا 2010 از آکادمی
موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی مولداوی در کشور
رومانی دریافت کرد. وی تا سال 2012 در همین آکادمی
به تدریس مشغول بود. او تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی
و گروهی نقاشی در ایران و اروپا برگزار کرده و علاوه بر
نقاشی، به تدریس این رشته نیز می‌پردازد.

www.artanian.com
cafesokhan.com

#بام_نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

تصاویر:

 

مجله آنلاین

نجوا عرفانیAuthor posts

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.