هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

احمد عالی نقاش عکس‌هاتوسط : در:

پشت‌بام- بام عکاسی - احمد عالی


احمد عالی ؛ نقاش عکس‌ها

«عکاسی برای من کپی محض از طبیعت و واقع‌نمایی عینی نیست، می‌خواهم در طبیعت و واقعیت‌های آن تصرف نمایم»

اگر شعر و شاعری، نیازمند کلمه و احساس است،
ابزار کار احمدعالی، رنگ و نور است.
احمد عالی نقاش، طراح گرافیک و عکاس ایرانی، متولد
1314 در تبریز است. او از اولین عکاسان ایرانی است،
که عکس را نه به عنوان رسانه‌ای جهت ثبت و
توصیف وقایع، بلکه به عنوان اثر هنری
مستقل که حاوی پیام و محتواست، مطرح کرد.

از نگاه او کوه، درخت، انسان، بنا و در نهایت همه چیز
فرم است. عکس‌هایی که او از انقلاب 1357
ایران تهیه کرده است، نه گزارش و مستندی از
وقایع آن دوران، بلکه تصاویری مبتنی بر
اصول مبانی و زیبایی‌شناسی فرمالیستی هستند.

پیشگام عکاسی هنری ایران

عالی پیشگام عکاسی هنری ایران است.
تسلط وی به مکاتب هنری جهان، موجب تاثیر آگاهانه
وی در تولید تصویر عکاسانه است. او فضاهای غریب
مکتب سوررئالیسم را با خودآگاهی مکتب کانستراکتیویسم
تلفیق کرده و بدین ترتیب از نسخه‌برداری طبیعت و واقع‌نمایی
دوری می‌کند. علاوه بر این در آثار وی همه چیز از پیش
تعیین شده است و برای هرچیز نقش و ارزش معینی وجود دارد.

عالی در آثارش به ندرت واقعه یا داستانی را روایت می‌کند.
هدف او جست‌وجو و نوآوری است. بیشتر موضوعاتی که
در طی سالیان متمادی عکاسی کرده، معماری،
طبیعت، فضاهای شهری، دیوارنگاره، چهره و بدن انسان است
که گاه در قالب کلاژهای بدیع ارائه شده است.
احمد عالی استاد گروتسک و طنز در عکاسی ایران است.

ابراهیم حقیقی درباره آثار او می‌گوید: “او آمده است تا حرفی بگوید؛ حرفی تازه، گاهی به طنز و شوخی یا به تلخی و خشکی.”

احمد عالی نخستین کسی است که در ایران، در یک نمایشگاه گروهی، یک عکس رنگی را به عنوان یک اثر نمایش داد.

#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی

تصاویر بیشتر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

فاطمه پزشکی مقدم Author posts

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.