هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بهزاد غریب‌پورتوسط : در:

پشت بام- بام تصویرسازی - بهزاد غریب پور


بهزاد غریب‌پور

بهزاد غریب‌پور در سال 1336 در شهر سنندج زاده شد.
او دانش‌آموخته رشته گرافیک دانشکده هنرهای زیبای
دانشگاه تهران است، با تاسیس استودیوی
“تینو گرافیک” در سال 1363، فعالیت‌ خود در
حیطه تصویرگری و طراحی گرافیک و تبلیغات را پی‌گرفت که تا 1394 ادامه داشت.

تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه هنر
و ده‌ها دوره و کارگاه آموزش تخصصی تصویرگری
و طراحی کتاب از دیگر فعالیت‌های فرهنگی او بوده است.

علاوه بر این‌ها، مدیریت هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،
انتشارات افق، محراب قلم، قدیانی، سروش
و غیره را نیز عهده‌دار بوده است.
ازسال 1368 تا 1393 عضو هیات داوران
بسیاری از جشنواره‌های تجسمی بوده
که دوسالانه تصویرگری تهران، جشنواره تصویرگری
شاهکارهای ادبی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر از آن جمله‌اند.

جوایز طراحی و تصویرگری

او ازسال 1382 تا 1384 عضو اولین
هیات مدیره انجمن تصویرگران ایران بوده است.
از فعالیت‌های بین‌المللی وی می‌توان به شرکت
در گردهمایی طراحی کتاب آسیاپاسیفیک یونسکو،
سال 1984 در ژاپن اشاره کرد.
همچنین در سال 1999 عضو هیات داوران
جشنواره نوما، در همان مرکز فرهنگی یونسکو بود.
او در سال 2001 به دعوت یونسکو در براتیسلاوا کارگاه
برگزار کرد و در سال 2003 عضو هیات داوران جشنواره براتیسلاوا بود.

غریب‌پور دوبار جایزه تشویقی نوما را برای تصویرگری
کتاب “راز پرنده” در 1988 و طراحی کتاب
” پلنگ سیاه” در 1994 دریافت نموده است.
در سال 1396 نیز نشان آبان از سوی انجمن تصویرگران ایران به ایشان اهدا شد.
راز آبگیر، سبزپوش مهربان، چهل قصه، ترانه‌های کودکان، بزبزقندی، پرنده طلایی و همه حق دارند، از جمله کتاب‌هایی‌اند که وی تصویر کرده است.
او همچنین تصویرگر ده‌ها طرح جلد و پوستر بوده است.

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

تصاویر بیشتر:

 

 

 

مجله آنلاین

سمیه علیپور Author posts

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.