هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

جیمز لونا و هنر اجراتوسط : در:

جیمز لونا

جیمز لونا


جیمز لونا (James Luna)

از بسیاری از هنرمندان “هنر اجرا” در مورد فایده کارشان
پرسش شده است. شاید پاسخ این پرسش نزد امثال
جیمز لونا (James Luna) باشد. او در فوریه سال 1950
در اورنج کالیفورنیا متولد شد. این بومی سرخپوست
آمریکایی توانست پس از تلاش بسیار، دکترای افتخاری
هنر را در سال 2011 اخذ نماید. لونا سعی می‌کند
از طریق پرفورمنس‌ بدن خود را به زبان بومیان آمریکای
جنوبی تبدیل کند و شکاف عمیق و تاریخی این مردمان
و دیگر ساکنان فعلی آمریکا بهبود بخشد.
او در یکی از مهمترین آثارش بنام “قطعه مصنوع” که
برای اولین بار در سال 1987 در موزه مردم‌شناسی
سن دیگو اجرا شد، به‌صورت نیمه عریان در محفظه‌ای
که معمولا اشیای تاریخی را جای می‌دهند، قرار گرفت.
در اطراف او نیز برخی از وسایل زندگی او چیده شدند.
بازدیدکنندگان ابتدا او را جزو اشیای موزه پنداشتند و
پس از آنکه فهمیدند او زنده و سالم است، بسیار
شگفت زده شدند.
به گفته پاول اسمیت، مدیر موزه، لونا سرخپوستان
کالیفرنیا را از دنیای ناشناخته موزه‌ها بیرون کشیده است.
جیمز لونا در مارس سال 2018 از دنیا رفت، اما جالب
اینجاست که مراسم ساده تشییع او نیز کمی از یک
پرفورمنس نداشت.

عکس یادگاری با یک سرخپوست واقعی

لونا در این پرفورمنس، جامعه آمریکایی را با تصویر
واقعی ساکنان اولیه آمریکا مواجه می‌کند؛ با یک
ماهیت انسانی. ماهیتی ثابت که با تغییر لباس
در نظر اجتماع تغییر می‌کند. او ماکت‌هایی از خود
با اندازه واقعی، ولی با پوشش‌های متفاوت، را در
اطراف صحنه اجرا قرار داده و هربار با یکی از همان
لباس‌ها وارد سالن می‌شود. او گستاخانه با خودش
در لباسی دیگر روبه‌رو می‌شود، جایگزین تصویر
خودش می‌شود، تصویری که عامدانه سیاه و سفید
ارائه شده است. او از حاضران می‌خواهد تا با یک
سرخپوست واقعی عکس یادگاری بگیرند.

لونا درباره این اجرا می‌گوید: این عکس‌ها و اجراها
را آن‌قدر ادامه می‌دهم تا هم خودم و هم حاضران،
به اندازه واقعی به‌خاطر نگاه‌هایمان تحقیر شویم.
در جامعه‌ای که از طریق صاحبان قدرت، به‌صورت
زیرپوستی و به‌مرور زمان به سمت یکسان سازی
هدایت می‌شود. پوشش و سایر عناصر فرهنگی
خاص، فرد را غریب و ترسناک می‌نمایاند.
در هنگان نوشتن این مطلب فکر می‌کردم برای
درک کاری که لونا کرد، باید پرفورمنس‌هایی اجرا
کنیم، مثل عکس یادگاری با یک کرد، یک بلوچ،
یک بختیاری و یک دیگری واقعی.

ساختار اجتماعی یکسان پوش (عمدتا غربی پوش)،
کم‌ترین شناخت را نسبت به فرهنگ‌ها و اقوام بومی
خواهد داشت و این چیزی نیست جز اراده قدرتمندانی
که برای حاکمیت مطلق، بافت یکسان فرهنگی نیاز
دارند و آگاهانه افکار عمومی را در ترس و ناآگاهی
نگه‌داشته و ماهیت انسانی مردمان را، پشت
لباس‌هایشان تغییر می‌دهند.

#بام_نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی

عکس‌های بیشتر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

مجله آنلاین

ماهیار چرمچیAuthor posts

دبیر بام نیومدیا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.