هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

آزاده یاسمنتوسط : در:

پشت بام - بام فشن دیزاین - معرفی آزاده یاسمن


اصالت از نو

آزاده یاسمن سال ۱۳۷۶ دیپلم گرافیک و سال ۱۳۸۱
از دانشگاه هنر لیسانس طراحی پارچه و لباس را دریافت کرد.
او سال‌ها قبل، نقاشی می‌کرد. در ۱۲ سالگی از اولین استادش،
آقای محمود جوادی‌پور شناخت رنگ را آموخت و
اولین نمایشگاه لباس‌هایش را در ۱۶ سالگی برگزار کرد.
او در دوران تحصیل با دستگاهی آموزشی که از روی
نمونه فرانسوی ساخته شده بود، پارچه‌هایی را بافت
که سبک شخصی او در طراحی را نشان می‌داد
و مورد استقبال و توجه قرار گرفت.

اولین نمایشگاه بافته‌ها

در سال ۱۳۸۱ اولین نمایشگاه بافته‌های خود را برگزار کرد
و پارچه‌هایی را از گل‌ها و گیاهان، سیم، سنگ،
پشم و نخ و ابریشم که برآمده از سبک شخصی او در طراحی بود،
ارائه کرد. بعدها طراحان و برندهای دیگری فعالیت خود را بر اساس
برند آزاده یاسمن پی گرفتند و جریانی هنری در طراحی پارچه و لباس به وجود آمد.

در سال ۱۳۸۴ و بعد از آشنایی با ابریشم‌بافی کاشان
که فقط نامی از آن به جا مانده بود، با کمک و پیگیری
علی خطیب شهیدی، یکی از کارگاه‌های ابریشم‌بافی
کاشان حاضر به همکاری با آنها شد. در حالی که اغلب
بافنده‌ها حاضر به تغییر در نوع بافت نبودند.
خطیب شهیدی به مرور کیفیت بافت را بالاتر برد.

ارتقای رنگرزی گیاهی، بالا بردن تراکم بافت،
احیای فنون رنگرزی اَبرش و ایکات، احیای استفاده
از چهار وَرد، چله‌کشی‌های رنگارنگ به جای
چله‌کشی مشکی، بخشی از کارهایی
است که او با کمک صنعتگران سنتی انجام داده است.
یاسمین در سال ۱۳۸۶ نمایشگاهی از دست‌بافته‌های
خویش در موزه نگارستان سعدآباد برگزار کرد.

آن‌ها در سال ۱۳۹۰ برای یادگیری موج بافی
راهی کردستان شدند و یک سال بعد، اولین کارگاه موج‌بافی
را راه‌ انداختند. از سال ۱۳۹۲ در روستایی ساکن شدند
که تا ۲۰ سال پیش تمام مردان آن موج‌باف بودند،
ولی تا ۸ سال قبل از آن کسی دیگر در آنجا
موج نبافته بود. امروزه کارگاه‌هایی در این روستا موج‌هایی می‌بافند
که از نظر طراحی و کیفیت نمونه مشابهی ندارند.

در سال ۱۳۹۵ نمایشگاهی با عنوان خاطرات کردستان
در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد؛ ابریشم‌بافی و مَرخَز‌بافی خراسان،
عبابافی نایین و بوشهر، سوزن‌دوزی‌های جنوب و کرباس‌بافی‌های کویر،
آن‌ها را شیفته خود کرد و در ادامه دست اندر کار آن‌ها نیز شدند.

یاسمن همچنان برای بافنده‌های بومی پارچه طراحی می‌کند. و به تدریس مشغول است. لباس‌های وی اقتباسی آزاد از تاریخ و جغرافیای ایران هستند.

#بام_فشن_دیزاین
دبیر: امیر طباطبایی

عکس بیشتر:

 

خبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امیر طباطباییAuthor posts

دبیر بام فشن دیزاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.