هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بوریس آسیریانتوسط : در:

بوریس آسیریان

بوریس آسیریان


بوریس آسیریان _ از طراحان آتلیه تبلیغات فاکوپا

باب‌گن (بوریس) آسیریان سال 1304 در لشت ‌نشا
(حوالی رشت) به دنیا آمد. پدر او ارمنی و از بجائیان
بود و مادرش روس و از یک خانواده مذهبی بود که
در زمان استالین به رشت تبعید شده بودند.
بوریس آسیریان تحصیلات اولیه را در تبریز و بعد در
تهران در مدرسه داواتیان ادامه داد، اما تحصیلات
دوره متوسطه‌‌ را، به علت تعطیلی مدارس ارامنه
به دستور رضاخان، ناتمام گذاشت.
آسیریان کارش را با طراحی بروشور فیلم‌های
سینمایی آغاز کرد و بعد به کشیدن پلاکاردهای
سینمایی روی آورد، کاری که به گفته دخترش
در خانواده‌شان موروثی بود. مدت ده سال نزد آلدو
(از پیشگامان گرافیک نوین ایران) آموزش دید و پس
از این دوره در آتلیه استاد محمد بهرامی، به مدت
35 سال رشته گرافیک را که هنوز در ایران به این
نام شناخته نمی‌شد، ادامه داد. وی مدتی با شرکت
فاکوپا و بعد با چاپ گوتنبرگ همکاری کرد. پس از
انقلاب هم مدتی در آتلیه زنده‌یاد مرتضی ممیز کار
کرد.

سال 1949 / ۱۳۲۸ در نخستین نمایشگاه انجمن هنری
ارامنه شرکت کرد و سال 1951 / ۱۳۳۰ در انجمن وکس،
تابلوهایش را به معرض نمایش گذاشت. همچنین سال
1995 / ۱۳۷۴ در انجمن فرهنگی آرارات در نمایشگاه
هنرمندان ارمنی ایران حضور داشت. نمایشگاه مجموعه
آثار هنرمندان گرافیک و خوشنویسی، آخرین نمایشگاهی
بود که او در آن شرکت داشت.
آسیریان از جمله پرکارترین طراحان گرافیک پیشگام در
ایران بود که به لحاظ تاریخ تولد، بین نسل اول و دوم گرافیک
نوین ایران قرار می‌گیرد. تعداد بسیار زیادی از آرت‌ورک‌هایی
که وی طراحی کرده، اکنون نزد دخترش نگهداری می‌شود.
وی پنجاه سال از عمر خود را صرف تلاش و کوشش فراوان
در هنر و خصوصا طراحی گرافیک کرد. آسیریان 28 مرداد
1385 درگذشت.

#بام_گرافیک
دبیر: محمد شمس

عکس بیشتر:

 

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

محمد شمسAuthor posts

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.