هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

دست آورد و ميراث هيچكاك با محوريت دكوپاژ در سينماتوسط : در:

هیچکاک

هیچکاک


دست آورد و ميراث هيچكاك در سینما

دست آورد و ميراث هيچكاك با محوريت دكوپاژ در سينما
برگزار خواهد شد. این کارگردان در ایران بسیار شناخته
و بسیار ناشناس است!
با این عنوان که همه با نام او آشنا هستند و مقالات و
کتب زیادی درباره او وجود دارد، ولی تقریبا به ضرس‌قاطع
میتوان ادعا کردکه در مورد نقش حیرت‌آور او در تاریخ
سینما چیزی وجود ندارد. مطالب در خصوص او، بسیار کلی
ایدئولوژیک و غیر حرفه‌ای هستند. در برنامه‌های دیگر از
جلسات مربوط به هیچکاک به فیلمهایی همچون شمال
از شمال غربی، پنجره رو به حیاط، روان (روح)، مردی که
زیاد می‌دانست، پرندگان، فرنزی و سرگیجه اختصاص دارد.

رویکرد من از ورای دکوپاژ تکنیکی است و بیشتر برای
دانشجویان و دست‌اندرکاران سینما طراحی شده است.
هرچند که علاقمندان به سینما هم می‌توانند شرکت
کنند چون در نهایت به تماتیک کارهایش اشاره خواهد
شد.

این كلاس رايگان بوده و در تارخ ٣١ مرداد ١٣٩٩به
هدايت
حميد فدوى برگزار خواهد شد.

براى اطلاع از شرايط، از طريق اين لينك، به صفحه
“حمید فدوى” مراجعه كنيد.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

اخبار

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.