هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

تاریخ مجسمه‌سازی مدرن/ 2توسط : در:

دوره تاریخ مجسمه‌سازی مدرن

دوره تاریخ مجسمه‌سازی مدرن/ دکتر هلیا دارابی


دکتر هلیا دارابی

‌دومین دوره تاریخ مجسمه‌سازی مدرن را در شرایط
کرونایی به صورت آنلاین برگزار می‌کنم. از آنلاین
شدن کلاسها راضی‌ام، امید که بتوان حال و هوای
حضور و مشارکت را در آن بهبود بخشید.
مباحث دوره بیشتر تاریخ هنر مدرن است اما با تمرکز
بیشتری بر مجسمه‌سازی.

به شرح زیر:

دومین دوره «تاریخ مجسمه‌سازی مدرن» به تحولات
مدرنیسم میانه در غرب می‌پردازد و سیر هنر مدرن
را، با تمرکز بر مجسمه‌سازی، از سوررئالیسم تا پیش
از پاپ‌آرت دنبال می‌کند؛ با این هدف که رخدادها و
تحولات هنری متنوع این دوره را نظم بخشیده، تحولات
ساختاری، اهداف، و پیوندهای آنها را با بستر
تاریخی-اجتماعی روشن سازد. سایۀ دو جنگ جهانگیر
بر این دورۀ تاریخی سنگینی می‌کند، و هنوز اروپا، زادگاه
آوانگارد، از ویرانی‌های اقتصادی و سیاسیِ بازمانده از
جنگ جهانی اول رهایی نیافته که جهان با تلفات گسترده
جنگ جهانی دوم و سایه شوم هولوکاست و بمباران
هیروشیما و ناکازاکی مواجه می‌شود. در این شرایط،
نوعی حس ناامیدی و بدگمانی فراگیر به پیدایش اشکالِ
بسیار بیانگر هنری منجر می‌شود، که این کیفیت بویژه
در مجسمه‌سازی نمود می یابد.

شماری از مباحث بدین قرارند:

سوررئالیسم و خودکاری روانی انتزاع ارگانیک و بازگشت
به کیفیات زیستی و طبیعی در برابر
ماشینیسم گسترش‌یابنده؛ انفرمل، مجسمه‌سازی
اکسپرسیونیستی دهه‌های 1940 و 1950؛ انتزاع
هندسی و کانکریت آرت؛ فیگوراسیون و تحولات بدن
در آثار جاکومتی، مور، اپستین، ریشیه، و بورژوا؛ هنری
مور و ویتالیسم؛ جاکومتی و سازه‌های شفاف؛ پیکاسو
و بسط تجارب کوبیسم؛ جعبه‌های جوزف کورنل: اشیای
نمادین و تسخیر گذشته؛ طراحی در فضا (Space Drawing)؛
کالدر و خصلت تئاتری حرکت؛ روند تحولات پرتره بین دو جنگ؛
و یادمان و مجسمه‌سازی محیطی.
برخی از مفاهیمی که در این دوره بررسی می‌شوند از این
قرارند: تحول و توسعه اسامبلاژ؛ بسط ایدۀ حاضرآماده، فانتزی
و اروتیسم: بسط تجربۀ مخاطب؛ درونمایه‌های خشونت و
تاثیرات دو جنگ جهانی؛ فضای منفی و نقش آن در تغییر
مسیر مجسمه؛ اهمیت سطح، لمس، و بافت در
مجسمه‌سازی مدرن؛ چندپارگی بدن و پیکر قطعه‌قطعه‌شده؛
کاربست مواد و مصالح غیرمرسوم در مجسمه‌سازی؛
نقش رنگ در مجسمه مدرن؛ حرکت در پیکره و ایدۀ
هنر کینتیک.
به دنبال این دورۀ ده‌جلسه‌ای، دورۀ سوم در ده جلسه
تحولات مجسمه‌سازی مدرن متأخر را در دهه 1960
پیخواهد گرفت، مسیری که با پاپ‌آرت و نوورئالیسم
شروع می‌شود و به مینی‌مالیسم و لندآرت می‌انجامد.

موسسه فرهنگی هنری چارسو

٠٢١٢٢٨٦٩٥٩۵
٠٢١٢٢٨۶١٣۵۶

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.