هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

ایهام آثار مسعود عربشاهیتوسط : در:

مسعود عربشاهی

مسعود عربشاهی


جاذبه بصری و فضای سرشار از ایهام آثار مسعود عربشاهی

جاذبه بصری و فضای سرشار از ایهام آثار مسعود
عربشاهی حاصل بهره‌گیری از نمادگرایی و
تصویر‌پردازی اسطوره‌ای، در قالب ترکیبی نو و واحد
است. غنای آثار عربشاهی از شناخت و تسلط وی
در یافتن نسبت میان نقاشی، معماری و نماد حکایت
دارد. او نقش‌مایه‌های کهن را در فرم انتزاعی ساختار
آثار خود حل کرده و فضایی غریب در قالب کمپوزیسیونی
نو خلق کرده است.
وی از پیشگامان نقاشی نوگرای ایران بود که با مطالعه
تصویری نقوش ایرانی، از دوران کهن تا اواخر قاجار
و اتخاذ رویکرد مدرنیستی در به‌کارگیری آن‌ها،
نقاشی‌هایی بدیع خلق کرد، که به واسطه حضور و
تراکم عناصر بصری برآمده از سنت تصویری پیشین،
به هنرمندان جریان سقاخانه نزدیک بود. پس از منصور
قندریز در جمع سقاخانه‌ای‌ها، عربشاهی احتمالاً تنها
کسی است که از خط و نقوش مذهبی استفاده نمی‌کند.
البته که خود او چندان قرابتی با ایشان احساس نمی‌کرد
و هر چه پیش‌تر رفت از آنان فاصله گرفت.

مسعود عربشاهی در سال ۱۳۱۴ متولد شد و ۲۷ شهریور
۱۳۹۸ از دنیا رفت.

#بام_کاغذی
زروان روح‌بخشان

عکس بیشتر:

 

عکس از: ماهور زهرایی

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.