هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

محمد حسين عماد در جست‌وجوي حقيقتتوسط : در:

محمد حسين عماد

محمد حسين عماد


محمد حسين عماد

“هنر می‌تواند تقليد، شبيه سازی يا نظم بخشي
نباشد. می‌تواند با زيبايی، الوهيت، اخلاق يا نبوغ
نسبت نداشته باشد، اما هنر همواره با حقيقت
نسبت دارد. محمد حسين عماد در جست‌وجوي
حقيقت در هنرش، از شباهت‌ها می‌گريزد. آثارش
شبيه هيچ چيز نيستند؛ به هيچ فرم آشنايی در
طبيعت، صنعت يا تاريخ هنر نمی‌توان مانندشان كرد.
در مواجهه با اين آثار شباهت‌هايی به چيزهايی
آشنا می‌ببينيم، اما در تلاش برای انطباق فرم
مجسمه بر تصوير هر يک از آنها ناكام می‌مانيم،
چرا كه كار در گريز از تله‌ی تعريف شدن به دست
نشانه، از هر امر آشنا فاصله گرفته است.”۱

محمدحسین عماد متولد شهریور ۱۳۳۶ از پیشگامان
مجسمه‌سازی معاصر ایران است که ماده غالب آثار
وی چوب بوده و‌استفاده از فرم و فضاهای تهی ویژگی
اصلی آثار او است. عماد در روند خلق آثار خود مفاهیم
ژرف را به گونه‌ای شاعرانه و مینیمال ارائه می‌دهد.
تعلیق فیزیکی و معنایی از دیگر ویژگی‌های بارز آثار
او است.

۱- از مقاله «از درِ تنگ»/هليا دارابي/ در کتاب مجسمه‌های
محمد حسين عماد/نشر بن‌گاه

#بام مجسمه سازی
دبیر: فرزانه حسینی

عکس بیشتر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

فرزانه حسینیAuthor posts

دبیر با مجسمه سازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.